mgr Weronika Grzanka
Scenariusz lekcji w terenie wraz z prezentacją
muzealną
tytuł lekcji: Śladami dziedzictwa kulturowego na ziemi pszczyńskiej.
Odwiedzamy
cmentarz żydowski w Pszczynie.
forma zajęć: Zajęcia (tytułowa lekcja)
obejmują swym zakresem trzy etapy:
1)
zajęcia
w terenie,
2)
opracowanie
zgromadzonego materiału,
3)
prezentacja
muzealna dla zaprzyjaźnionej młodzieży (wybranej klasy).
adresat: Lekcja przeznaczona jest dla
młodzieży szkół licealnych. Materiał metodyczny jest korelacją wiedzy i
umiejętności dot. zajęć wychowawczych, j. polskiego, historii, wiedzy o
regionie, wiedzy o kulturze, informatyki.
cele: - uświadomienie
uczniom różnorodności tradycji lokalnej,
-
zachęcanie
do poznawania historii małej ojczyzny,
-
uczenie
tolerancji wobec mniejszości kulturowych,
-
kształcenie
postawy szacunku odnośnie do przeszłości, która „jest dziś, tylko cokolwiek
dalej” (C. K. Norwid);
osiągnięcia: - uczeń interesuje się kulturą małej ojczyzny;
-
uczeń
rozumie pojęcie jednokulturowości, wielokulturowości;
-
uczeń
potrafi wskazać, zaprezentować i spopularyzować ślady wielokulturowości w swoim
regionie;
-
uczeń
rozumie potrzebę popularyzowania tolerancji we współczesności;
-
uczeń
posługuje się nowoczesnymi środkami audiowizualnymi;
metody i formy
pracy: projekt edukacyjny
realizowany poprzez pracę w grupach, interpretację wyników badań
terenowych, otwartą dyskusję, wywiad, prezentację uczniów.
pomoce
dydaktyczne: - aparat fotograficzny (cyfrowy)
- kamera
- komputer
- przybory plastyczne
- magnetofon kasetowy
- rzutnik
multimedialny
Przebieg
lekcji:
1)
Zajęcia w terenie:
miejsce: cmentarz żydowski,
Pszczyna, ul. Katowicka.
Uczniowie pracują we
wcześniej ustalonych zespołach:
a)
grupa archiwistów (opis macew, próba ustalenia na macewach nazwisk i imion osób
pochowanych, wieku zmarłych, grobowców rodzinnych, itp.)
b)
grupa plastyków (z wykorzystaniem różnych
technik plastycznych (szkic, grafika, akwarela, plakat) utrwala krajobraz i
atmosferę cmentarza, wybranych elementów nekropolii);
c)
grupa medialna (z wykorzystaniem aparatu fotograficznego, kamery gromadzi materiał
dotyczący stanu obecnego cmentarza oraz dokumentuje w formie fotograficznej i
filmowej pracę pozostałych zespołów;
d)
grupa reportażystów – publicystów (obserwuje pracę pozostałych zespołów,
dokumentuje czynności innych uczniów w formie pisemnej, gromadzi informacje o
trudnościach wykonywania prac, o fascynacjach; ponadto – przeprowadza wywiady z
mieszkańcami okolicznych domów na temat historii nekropolii, stosunku
współczesnych do zabytku).
2)
Prezentacja muzealna dla rówieśników.
Prezentacja obejmuje informację o celowości poznawania kultury swojego
regionu. Pokaz obejmuje wykład o historii cmentarza żydowskiego w Pszczynie,
wystawę prac plastycznych, wystawę fotograficzną, dokumentację publicystyczną.
Efektem długotrwałym jest materiał na stronie internetowej szkoły.
Uwaga:
1)
Polecam
metodę projektu edukacyjnego w szkole ponadgimnazjalnej, jako że w znakomity
sposób przygotowuje uczniów do samokształcenia. Uczy wytrwałości, wzmaga
ciekawość poznawczą, a przede wszystkim utwierdza każdego z uczestniczących w
pracy zespołowej w poczuciu ważności.
2)
Proponuję,
aby tę metodę nieco zmodyfikować i przydzielić poszczególnym grupom uczniowskim
prace na różnych pszczyńskich nekropoliach, miejscach pamięci narodowej,
atrakcji turystycznych. Powstałoby zapewne interesujące opracowanie uczniowskie
promujące zabytki ziemi pszczyńskiej. A może to już zadanie dla kilku grup z
różnych współpracujących ze sobą szkół ?