TREŚCI

 

1

2

3

Lp.

TREŚCI PROGRAMOWE

REALIZACJA

1.

Historia mojej rodziny i mojego rodu:

·        moje drzewo genealogiczne,

·        moje nazwisko,

·        ważne wydarzenia w mojej rodzinie,

·        mój dom rodzinny,

·        tradycje w mojej rodzinie.

język polski, historia i społeczeństwo, plastyka, religia

2.

Historia mojej miejscowości:

·        nazwy miast, osiedli, wsi, przysiółków itp.,

·        herb, godło,

·        najstarsze wzmianki i zapiski,

·        historyczne zmiany przynależności miejscowości do regionów, państw,

·        dzieje stosunków społecznych w miejscowości na przestrzeni dziejów,

·        monografia mojej miejscowości.

 

język polski, historia i społeczeństwo, plastyka

3.

Historia ziemi pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy:

·        przynależność państwowa, 

·        ważniejsze wydarzenia historyczne,

·        władcy, 

·        legendy i podania historyczne,

·        miejsca związane z wydarzeniami historycznymi,

·         sylwetki ludzi zasłużonych  dla ziemi pszczyńskiej,

język polski, historia i społeczeństwo, plastyka

4.

Środowisko geograficzno-przyrodnicze:

·        położenie geograficzne miejscowości, regionu; granice, sąsiedztwo, zakres terytorialny i chronologiczny,

·        specyfika geograficzna, demograficzna i gospodarcza,

·        fauna, flora; rezerwaty przyrody, pomniki przyrody,

·        ingerencja człowieka w przyrodę – zbiorniki zaporowe, gospodarka rolna, leśna,

·        zagrożenia środowiska naturalnego.

przyroda, plastyka

5.

Elementy historii gospodarczej:

·        dzieje osadnictwa, rolnictwa, hodowli, gospodarki leśnej, rybnej, handlu – ich rozwój i uwarunkowania zmian,

·        rozwój i znaczenie przemysłu,

·        rola i znaczenie rzemiosła – cechy rzemieślnicze,

·        ginące zawody,

·        postacie - twórcy rozwoju gospodarczego,

·        ślady dawnej działalności gospodarczej.

historia i społeczeństwo, technika

6.

Zabytki kultury materialnej na ziemi pszczyńskiej:

·        zabytki sztuki sakralnej – kościoły, kapliczki,

·        muzea: Zamkowe, Prasy Śląskiej, Zagroda Wsi Pszczyńskiej,

·        urbanistyka Pszczyny - średniowiecznego miasta

·        zabytki sztuki ludowej, rzemiosła artystycznego i przedmioty codziennego użytku,

·        zabytki działalności gospodarczej (folwarki, młyny, gospodarstwa chłopskie, stare fabryki itp.)

religia, historia i społeczeństwo, technika, plastyka, język polski

7.

Kultura ludowa Ziemi pszczyńskiej:

·        folklor słowny (gwara, legendy, baśnie śląskie, przysłowia, przypowieści, wróżby, wyliczanki itp.),

·        folklor muzyczny i taneczny ( muzyka, tradycyjne instrumenty, pieśni, przyśpiewki, kolędy, tańce, gry, zabawy),

·        pierwiastki magiczne i symboliczne,

·        pszczyński strój ludowy,

·        tradycyjne potrawy,

·        zwyczaje i obrzędy związane ze świętami, uroczystościami rodzinnymi, porami roku, praca zawodową itp.

muzyka, technika, plastyka, język polski

8.

Współistnienie narodów i religii na ziemi pszczyńskiej:

·        przynależność państwowa – grupy narodowościowe (przejawy tolerancji i kultury współżycia),

·        religie i związki wyznaniowe – ich historia

     i wpływ na dzieje ziemi pszczyńskiej,

·        cmentarze i nekropolie,

·        postawa wobec inności: tolerancja, opiekuńczość, podtrzymywanie i utrwalanie więzi międzyludzkich, tworzenie modelu wspólnoty regionalnej, solidaryzm kulturowy i społeczny, otwartość wobec wielonarodowego charakteru kultury śląskiej.

religia, historia i społeczeństwo, godzina wychowawcza

9.

Współczesność ziemi pszczyńskiej:

·        rozwój samorządności – sołectwo, gmina, powiat, województwo; sołtys, wójt, burmistrz, starosta, itd.,

·        kalendarz imprez kulturalnych, sportowych i artystycznych;

·        placówki muzealne, instytucje kultury,

·        walory turystyczno – krajoznawcze ziemi pszczyńskiej; sport i rekreacja,

·        wydawnictwa lokalne, prasa regionalna, strony internetowe poświęcone ziemi pszczyńskiej,

·        twórcy kultury i nauki,

·        ludzie, których warto poznać;

·        możliwości kształcenia, zdobycia zawodu i pracy,

·        oferta gospodarcza.

historia i społeczeństwo, lekcja wychowawcza, muzyka, plastyka, wychowanie fizyczne