TREŚCI
1 |
2 |
3 |
Lp. |
TREŚCI PROGRAMOWE |
REALIZACJA |
1. |
Historia mojej
rodziny i mojego rodu: ·
moje drzewo
genealogiczne, ·
moje nazwisko, ·
ważne
wydarzenia w mojej rodzinie, ·
mój dom
rodzinny, ·
tradycje w
mojej rodzinie. |
język polski, historia i społeczeństwo, plastyka, religia |
2. |
Historia mojej
miejscowości: ·
nazwy miast,
osiedli, wsi, przysiółków itp., ·
herb, godło, ·
najstarsze
wzmianki i zapiski, ·
historyczne
zmiany przynależności miejscowości do regionów, państw, ·
dzieje
stosunków społecznych w miejscowości na przestrzeni dziejów, ·
monografia
mojej miejscowości. |
język polski, historia i społeczeństwo, plastyka |
3. |
Historia ziemi
pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy: ·
przynależność
państwowa, ·
ważniejsze
wydarzenia historyczne, ·
władcy, ·
legendy i
podania historyczne, ·
miejsca
związane z wydarzeniami historycznymi, ·
sylwetki ludzi zasłużonych dla ziemi pszczyńskiej, |
język polski,
historia i społeczeństwo, plastyka |
4. |
Środowisko
geograficzno-przyrodnicze: ·
położenie
geograficzne miejscowości, regionu; granice, sąsiedztwo, zakres terytorialny
i chronologiczny, ·
specyfika
geograficzna, demograficzna i gospodarcza, ·
fauna, flora;
rezerwaty przyrody, pomniki przyrody, ·
ingerencja
człowieka w przyrodę – zbiorniki zaporowe, gospodarka rolna, leśna, ·
zagrożenia
środowiska naturalnego. |
przyroda, plastyka |
5. |
Elementy historii
gospodarczej: ·
dzieje
osadnictwa, rolnictwa, hodowli, gospodarki leśnej, rybnej, handlu – ich
rozwój i uwarunkowania zmian, ·
rozwój i
znaczenie przemysłu, ·
rola i
znaczenie rzemiosła – cechy rzemieślnicze, ·
ginące zawody, ·
postacie -
twórcy rozwoju gospodarczego, ·
ślady dawnej
działalności gospodarczej. |
historia i społeczeństwo,
technika |
6. |
Zabytki kultury
materialnej na ziemi pszczyńskiej: ·
zabytki sztuki
sakralnej – kościoły, kapliczki, ·
muzea:
Zamkowe, Prasy Śląskiej, Zagroda Wsi Pszczyńskiej, ·
urbanistyka
Pszczyny - średniowiecznego miasta ·
zabytki sztuki
ludowej, rzemiosła artystycznego i przedmioty codziennego użytku, ·
zabytki
działalności gospodarczej (folwarki, młyny, gospodarstwa chłopskie, stare
fabryki itp.) |
religia, historia i
społeczeństwo, technika, plastyka, język polski |
7. |
Kultura ludowa
Ziemi pszczyńskiej: ·
folklor słowny
(gwara, legendy, baśnie śląskie, przysłowia, przypowieści, wróżby, wyliczanki
itp.), ·
folklor muzyczny
i taneczny ( muzyka, tradycyjne instrumenty, pieśni, przyśpiewki, kolędy,
tańce, gry, zabawy), ·
pierwiastki
magiczne i symboliczne, ·
pszczyński
strój ludowy, ·
tradycyjne
potrawy, ·
zwyczaje i
obrzędy związane ze świętami, uroczystościami rodzinnymi, porami roku, praca
zawodową itp. |
muzyka, technika,
plastyka, język polski |
8. |
Współistnienie
narodów i religii na ziemi pszczyńskiej: ·
przynależność
państwowa – grupy narodowościowe (przejawy tolerancji i kultury współżycia), ·
religie i
związki wyznaniowe – ich historia i wpływ na dzieje ziemi pszczyńskiej, ·
cmentarze i
nekropolie, ·
postawa wobec
inności: tolerancja, opiekuńczość, podtrzymywanie i utrwalanie więzi
międzyludzkich, tworzenie modelu wspólnoty regionalnej, solidaryzm kulturowy
i społeczny, otwartość wobec wielonarodowego charakteru kultury śląskiej. |
religia, historia i
społeczeństwo, godzina wychowawcza |
9. |
Współczesność ziemi
pszczyńskiej: ·
rozwój
samorządności – sołectwo, gmina, powiat, województwo; sołtys, wójt,
burmistrz, starosta, itd., ·
kalendarz
imprez kulturalnych, sportowych i artystycznych; ·
placówki
muzealne, instytucje kultury, ·
walory
turystyczno – krajoznawcze ziemi pszczyńskiej; sport i rekreacja, ·
wydawnictwa
lokalne, prasa regionalna, strony internetowe poświęcone ziemi pszczyńskiej, ·
twórcy kultury
i nauki, ·
ludzie,
których warto poznać; ·
możliwości
kształcenia, zdobycia zawodu i pracy, ·
oferta
gospodarcza. |
historia i społeczeństwo,
lekcja wychowawcza, muzyka, plastyka, wychowanie fizyczne |