Scenariusz 4

 

W KRĘGU KRÓLA HENRYKA WALEZEGO

 

Hasło programowe Historia Ziemi Pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy. Legendy  i podania historyczne. Miejsca związane z wydarzeniami historycznymi.

Cel główny:  Kształtowanie przywiązania do regionalnej i narodowej tradycji  oraz odpowiedzialności za przyszłe losy „małej” i „wielkiej” ojczyzny.

Cele operacyjne:

Uczestnik zajęć:

Ø     umie:

·        omówić historię regionu i jej związków z dziejami Polski;

·        zidentyfikować zabytki budownictwa drewnianego, sakralnego, założeń urbanistycznych średniowiecznego miasta, itp.;

·        opowiedzieć legendę;

·        zredagować opowiadanie  fantastycznonaukowe (z użyciem dialogu);

·        rozszerzać doświadczenia w zakresie warsztatu plastycznego.

 

Ø     rozumie:

·         związki pomiędzy historią ojczystą a wydarzeniami z historii powszechnej (śmierć Karola IX de Valois - bezkrólewie we Francji, a ucieczka H. Walezego),

·        co znaczy obowiązek, odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji za podjęte zobowiązania,

·        kształtowania zasad harmonijnego współżycia w zespole, świadomej dyscypliny, życzliwości, uprzejmości, kultury zachowania i innych wartościowych cech charakteru;

Ø     potrafi:

·        posługiwać się  źródłami informacji historycznej (znaleźć, uporządkować i wykorzystać informacje z różnych źródeł),

·        posługiwać się terminologią historyczną (elekcja, wolna elekcja, król elekcyjny, bezkrólewie, artykuły henrykowskie),

·        samodzielnie posługiwać się słownikiem języka polskiego i słownikiem wyrazów obcych i słownikiem terminów historycznych,

·        interpretować zabytki kultury materialnej,

·        dostrzegać charakterystyczne cechy gatunkowe legendy,

·        ilustrować wydarzenia realne i fantastyczne,

·        przygotować inscenizację z projektowaniem tekstów dialogów,

·        docenić wartość tradycyjnej kultury ludowej (folkloru słownego – legend, zabytki budownictwa sakralnego -kapliczki),

·        racjonalnie planować i efektywnie współdziałać w zespole i pracować w grupie, podejmować indywidualne i grupowe decyzje,

·        zaprezentować swoją pracę i ocenić prace swoich kolegów,

 

Możliwość realizacji: zajęcia zaplanowano jako blok integrujący treści programowe języka polskiego, historii, plastyki i ścieżki edukacyjnej „Edukacja regionalna – Dziedzictwo kulturowe w regionie”

Czas realizacji: 6 godz.

Metody i formy pracy:

·        pogadanka i prezentacja;

§        praca w grupach;

·        inscenizacja, elementy dramy;

·        zabawa w „tropicieli historii”,

·        zamiana ról - uczeń w roli nauczyciela, przewodnika,

·        wycieczka;

·        opowiadanie twórcze

·        burza mózgów

·        wystawy

 

Pomoce dydaktyczne:

·        Legenda o kapliczce „Bądź Wola Twoja” (w: Gawędy z przeszłości Górnego Śląska, red. W. Korzeniowska, Opole 1990.)

·        ryciny, fotografie przedstawiające Henryka Walezego, Annę Jagiellonkę, sceny historyczne, kapliczkę "Bądź Wola Twoja" w Pszczynie,

·        mapy Polski i Europy w XVI wieku,

·        mapa Pszczyny;

·        Encyklopedia Królów Polskich. Encyklopedie Multimedialne. K.W.E. Sp.z o.o. Polskie Media Amercom Sp. z o.o. 1999;

·        fiszki zawierające polecenia dla uczniów.

·        Grzybowski S: Henryk Walezy , Wrocław 1980.

·        Korzeniowska W.: O ukrytych skarbach, śpiącym wojsku i kochance diabła czyli bajki, podania i opowieści że Śląska Cieszyńskiego i Ziemi Pszczyńskiej, Katowice 1995.

·        Musioł L.: Pszczyna. Monografia historyczna, Katowice 1936 (lub reprint).

·        Snoch B.: Słownik szkolny. Terminy i pojęcia historyczne, Warszawa 1990.

·        Szostakowski S.: Polska w latach świetności ( XIV-XVIII w.) Podręcznik do klasy VI, Warszawa 1992.

Przebieg zajęć:

I. Etap przygotowawczy

1.Kilka tygodni wcześniej – polecenie dla uczniów, którzy mieliby ochotę zabawić się w badaczy - folklorystów.

 

 

INSTRUKCJA DLA UCZNIÓW

grupa I 

Wykonajcie rejestr kapliczki i krzyży przydrożnych  w swojej miejscowości.

grupa II

Przygotujcie wystawę fotograficzną „Kapliczki i krzyże przydrożne w mojej miejscowości".

grupa III

Wykonajcie mapę: Kapliczki i krzyże przydrożne w mojej miejscowości.

grupa IV

Dowiedzcie się, jaka legenda związana jest z kapliczką "Bądź wola Twoja" w pszczyńskim  parku).

 Przygotujcie krótką inscenizację opowiedzianej w niej historii.(wykorzystajcie książkę S. Grzybowskiego: Henryk Walezy, s.127 - 128)

           

Ewaluacja  etapu przygotowawczego:

 Prezentacja efektów pracy grup I, II i III na cyklicznej gazetce klasowej

 Moja mała ojczyzna.

2.Praca domowa w przeddzień planowanych zajęć (po lekcji historii - Rzeczpospolita Obojga Narodów):

Korzystając ze słownika języka polskiego, słownika wyrazów obcych lub słownika szkolnego Terminy i pojęcia historyczne, wyjaśnij znaczenie pojęć: elekcja, wolna elekcja, król elekcyjny.

II. Zajęcia

1.Wycieczka rowerowa do parku pszczyńskiego pod kapliczkę „Bądź Wola Twoja”.

2.Grupa IV:

·        wygłoszenie legendy

·        przedstawienie przygotowanej inscenizacji (dialog podkomorzego krakowskiego Jana Tęczyńskiego z królem Henrykiem Walezym zawierający argumenty obu stron może być przygotowywany pod kierunkiem nauczyciela; konieczne użycie zwrotu: Bądź Wola Twoja.)

3.Zajęcia plastyczne do wyboru:

q       Rysunek z natury ołówkiem, kredką, węglem: Kapliczka Bądź Wola Twoja wśród drzew.

q       Praca plastyczna (technika dowolna) Ożywić przeszłość - Ucieczka króla Henryka Walezego.

q       Komiks Ucieczka Henryka Walezego (komponowanie  tekstów i elementów plastycznych).

4.Przewrotne tematy - ćwiczenie przeprowadzone metodą  (burzy mózgów -  treningu twórczego myślenia).

Co by było, gdyby podkomorzy Tęczyński przekonał króla Henryka Walezego? - prezentacja pomysłów.

Praca domowa

Jak mógłbym zmienić bieg historii? Opowiadanie twórcze na temat:

 Moja podróż wehikułem czasu do roku 1574 .Przekonałem króla Henryka Walezego.

Ewaluacja (ocena) samoocena osiągniętych rezultatów i umiejętności:

1.      Ocena i omówienie prac plastycznych. Wystawa najciekawszych prac w "Galerii klasowej"

·        ustalenie kryteriów oceniania prac,

·        powołanie komisji konkursowej,

·        przedstawienie wyników prac komisji, wręczenie nagród.

2.      Ocena, omówienie i odczytanie opowiadań twórczych. Wybór najciekawszego opowiadania do opublikowania w gazetce szkolnej.

·        ustalenie kryteriów oceniania prac,

·        powołanie komisji konkursowej,

·        przedstawienie wyników prac komisji,

Kontakty ze środowiskiem:

wystawa dla środowiska, współpraca z parafią.