Scenariusz 4
W KRĘGU KRÓLA HENRYKA
WALEZEGO
Hasło programowe Historia Ziemi Pszczyńskiej
na tle dziejów Śląska, Polski i Europy. Legendy i podania historyczne. Miejsca związane z wydarzeniami
historycznymi.
Cel główny:
Kształtowanie przywiązania do regionalnej i narodowej tradycji oraz odpowiedzialności za przyszłe losy
„małej” i „wielkiej” ojczyzny.
Cele operacyjne:
Uczestnik zajęć:
Ø umie:
·
omówić
historię regionu i jej związków z dziejami Polski;
·
zidentyfikować
zabytki budownictwa drewnianego, sakralnego, założeń urbanistycznych
średniowiecznego miasta, itp.;
·
opowiedzieć
legendę;
·
zredagować
opowiadanie fantastycznonaukowe (z
użyciem dialogu);
·
rozszerzać
doświadczenia w zakresie warsztatu plastycznego.
Ø rozumie:
·
związki pomiędzy historią ojczystą a
wydarzeniami z historii powszechnej (śmierć Karola IX de Valois - bezkrólewie
we Francji, a ucieczka H. Walezego),
·
co
znaczy obowiązek, odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji za podjęte
zobowiązania,
·
kształtowania
zasad harmonijnego współżycia w zespole, świadomej dyscypliny, życzliwości,
uprzejmości, kultury zachowania i innych wartościowych cech charakteru;
Ø potrafi:
·
posługiwać
się źródłami informacji historycznej
(znaleźć, uporządkować i wykorzystać informacje z różnych źródeł),
·
posługiwać
się terminologią historyczną (elekcja, wolna elekcja, król elekcyjny,
bezkrólewie, artykuły henrykowskie),
·
samodzielnie
posługiwać się słownikiem języka polskiego i słownikiem wyrazów obcych i
słownikiem terminów historycznych,
·
interpretować
zabytki kultury materialnej,
·
dostrzegać
charakterystyczne cechy gatunkowe legendy,
·
ilustrować
wydarzenia realne i fantastyczne,
·
przygotować
inscenizację z projektowaniem tekstów dialogów,
·
docenić
wartość tradycyjnej kultury ludowej (folkloru słownego – legend, zabytki
budownictwa sakralnego -kapliczki),
·
racjonalnie
planować i efektywnie współdziałać w zespole i pracować w grupie, podejmować
indywidualne i grupowe decyzje,
·
zaprezentować
swoją pracę i ocenić prace swoich kolegów,
Możliwość realizacji: zajęcia zaplanowano jako
blok integrujący treści programowe języka polskiego, historii, plastyki i
ścieżki edukacyjnej „Edukacja regionalna – Dziedzictwo kulturowe w regionie”
Czas realizacji: 6 godz.
Metody i formy pracy:
·
pogadanka
i prezentacja;
§
praca
w grupach;
·
inscenizacja,
elementy dramy;
·
zabawa
w „tropicieli historii”,
·
zamiana
ról - uczeń w roli nauczyciela, przewodnika,
·
wycieczka;
·
opowiadanie
twórcze
·
burza
mózgów
·
wystawy
Pomoce dydaktyczne:
·
Legenda
o kapliczce „Bądź Wola Twoja” (w: Gawędy z przeszłości Górnego Śląska,
red. W. Korzeniowska, Opole 1990.)
·
ryciny,
fotografie przedstawiające Henryka Walezego, Annę Jagiellonkę, sceny
historyczne, kapliczkę "Bądź Wola Twoja" w Pszczynie,
·
mapy
Polski i Europy w XVI wieku,
·
mapa
Pszczyny;
·
Encyklopedia Królów Polskich. Encyklopedie Multimedialne. K.W.E. Sp.z o.o. Polskie
Media Amercom Sp. z o.o. 1999;
·
fiszki
zawierające polecenia dla uczniów.
·
Grzybowski
S: Henryk Walezy , Wrocław 1980.
·
Korzeniowska
W.: O ukrytych skarbach, śpiącym wojsku i kochance diabła czyli bajki,
podania i opowieści że Śląska Cieszyńskiego i Ziemi Pszczyńskiej, Katowice
1995.
·
Musioł
L.: Pszczyna. Monografia historyczna, Katowice 1936 (lub reprint).
·
Snoch
B.: Słownik szkolny. Terminy i pojęcia historyczne, Warszawa 1990.
·
Szostakowski
S.: Polska w latach świetności ( XIV-XVIII w.) Podręcznik do klasy VI,
Warszawa 1992.
Przebieg zajęć:
I. Etap przygotowawczy
1.Kilka tygodni wcześniej – polecenie dla uczniów,
którzy mieliby ochotę zabawić się w badaczy - folklorystów.
|
INSTRUKCJA DLA UCZNIÓW |
grupa I |
Wykonajcie rejestr kapliczki i krzyży przydrożnych w swojej miejscowości. |
grupa II |
Przygotujcie wystawę fotograficzną „Kapliczki i krzyże przydrożne w mojej miejscowości". |
grupa III |
Wykonajcie mapę: Kapliczki i krzyże przydrożne w mojej miejscowości. |
grupa IV |
Dowiedzcie się, jaka legenda związana jest z kapliczką "Bądź wola Twoja" w pszczyńskim parku). Przygotujcie krótką inscenizację opowiedzianej w niej historii.(wykorzystajcie książkę S. Grzybowskiego: Henryk Walezy, s.127 - 128) |
Ewaluacja etapu
przygotowawczego:
Prezentacja
efektów pracy grup I, II i III na cyklicznej gazetce klasowej
Moja mała
ojczyzna.
2.Praca domowa w przeddzień planowanych zajęć (po
lekcji historii - Rzeczpospolita Obojga Narodów):
Korzystając ze słownika języka polskiego, słownika
wyrazów obcych lub słownika szkolnego Terminy i pojęcia historyczne,
wyjaśnij znaczenie pojęć: elekcja, wolna elekcja, król elekcyjny.
II. Zajęcia
1.Wycieczka rowerowa do parku pszczyńskiego pod
kapliczkę „Bądź Wola Twoja”.
2.Grupa IV:
·
wygłoszenie
legendy
·
przedstawienie
przygotowanej inscenizacji (dialog podkomorzego krakowskiego Jana Tęczyńskiego
z królem Henrykiem Walezym zawierający argumenty obu stron może być
przygotowywany pod kierunkiem nauczyciela; konieczne użycie zwrotu: Bądź Wola Twoja.)
3.Zajęcia plastyczne do wyboru:
q Rysunek z natury ołówkiem,
kredką, węglem: Kapliczka Bądź Wola Twoja
wśród drzew.
q Praca plastyczna (technika
dowolna) Ożywić przeszłość - Ucieczka
króla Henryka Walezego.
q Komiks Ucieczka Henryka Walezego (komponowanie tekstów i elementów plastycznych).
4.Przewrotne tematy - ćwiczenie przeprowadzone metodą (burzy mózgów - treningu twórczego myślenia).
Co by było, gdyby podkomorzy Tęczyński przekonał króla
Henryka Walezego? -
prezentacja pomysłów.
Jak mógłbym zmienić bieg historii? Opowiadanie
twórcze na temat:
Moja podróż wehikułem czasu do roku 1574 .Przekonałem
króla Henryka Walezego.
Ewaluacja (ocena) samoocena osiągniętych rezultatów
i umiejętności:
1.
Ocena
i omówienie prac plastycznych. Wystawa najciekawszych prac w "Galerii
klasowej"
·
ustalenie
kryteriów oceniania prac,
·
powołanie
komisji konkursowej,
·
przedstawienie
wyników prac komisji, wręczenie nagród.
2.
Ocena,
omówienie i odczytanie opowiadań twórczych. Wybór najciekawszego opowiadania do
opublikowania w gazetce szkolnej.
·
ustalenie
kryteriów oceniania prac,
·
powołanie
komisji konkursowej,
·
przedstawienie
wyników prac komisji,
Kontakty ze środowiskiem:
wystawa
dla środowiska, współpraca z parafią.