Scenariusz 3

BYŁEM PODDANYM ..., NALEŻAŁEM DO ... , BYŁEM OBYWATELEM ...

 

Hasło programowe Historia Ziemi Pszczyńskiej na tle dziejów Śląska, Polski i Europy. Przynależność państwowa.

Cel główny:  Poznanie elementów historii regionu

Cele operacyjne:

Uczestnik zajęć:

Ø      umie:

·        omówić przynależności państwową Śląska, Ziemi Pszczyńskiej na przestrzeni dziejów,

·        wskazać problemy przynależności państwowej Śląska, Ziemi Pszczyńskiej na przestrzeni dziejów,

·        wskazać na mapie historyczne granice Ziemi Pszczyńskiej i Śląska;

Ø      rozumie:

·        konsekwencje wynikające z różnej państwowej przynależności Śląska,                                   

Ø      potrafi:

·        sporządzić notatkę z filmu,

·        pracować z książką, materiałami źródłowymi,

·        potrafi przekazać zdobyte wiadomości kolegom,

·        dokonywać selekcji i wartościować fakty oraz zjawiska,

·        łączyć fakty i dostrzegać ich wzajemne powiązania;

·        uzupełnić kalendarium - tekst uzupełnień ,

 

Możliwość realizacji: historia, lekcja wychowawcza, edukacja regionalna, zajęcia pozalekcyjne

Czas realizacji: 3 godz.

Metody i formy pracy:

·        wykład, pogadanka, rozmowa,

·        praca z książką,

·        paca w grupach,

·        praca z mapami,

·        prezentacja filmu,

·        „śnieżna kula”,

·        „szybkie uczenie się nawzajem”,

·        analiza materiałów źródłowych,

·        kalendarium – tekst uzupełnień.

Pomoce:

·         Wielkie historie małych miast – Pszczyna – film,

·         Marek Szołtysek: Śląsk – takie miejsce na ziemi,

·        Pszczyna 2000 plus – prezentacja multimedialna. Pszczyna 2000.

·        kalendarium – tekst uzupełnień,

·        mapy, materiały źródłowe,

·        fiszki zawierające polecenia.

Przebieg zajęć:

1.      Prezentacja fragmentów filmu Wielkie historie małych miast – Pszczyna,

·        wynotowanie na kartkach informacji zawartych w treści filmu,

·        sporządzenie metodą „śnieżnej kuli” rejestru najważniejszych informacji zawartych w filmie,

2.      Prezentacja książek omawiających historię Śląska.

3.      Praca z mapami – poznanie zmieniających się na przestrzeni wieków granic Śląska i jego przynależności państwowej.

4.      Pogadanka i rozmowa na temat konsekwencji wynikających z różnej państwowej przynależności Śląska.

5.      Opracowanie krótkiego kalendarium historii Śląska na podstawie książki Marka Szołtyska: Śląsk – takie miejsce na ziemi:

·        praca w grupach metodą „szybkiego uczenia się nawzajem” - książka Marka Szołtyska „Śląsk -  takie miejsce na ziemi” (strony 3 – 12).,

Ewaluacja (ocena) samoocena osiągniętych rezultatów i umiejętności:

Sprawdzenie trafności sporządzonych notatek przy pomocy tekstu uzupełnień

Ćwiczenie:

            Uzupełnij poniższy tekst korzystając z notatek  - książka Marka Szołtyska „Śląsk takie miejsce na ziemi” (strony 3 – 12).

 

Wyobraź sobie, że urodziłeś się 2 000 lat temu. Należysz do wybranego rodu NIEŚMIERTELNYCH. W tym roku obchodzisz swoje 2001 urodziny. Od dnia urodzenia mieszkałeś na Śląsku - tu, gdzie teraz są Goczałkowice Zdrój. Podróżowałeś wprawdzie po świecie, ale zawsze wracałeś do swego rodzinnego gniazda. Byłeś świadkiem wielu historycznych zdarzeń. Z okazji urodzin postanowiłeś spisać dla potomnych swoje wspomnienia. Uzupełniasz notatki:

 

W 55 r. należałem do plemienia ....................., uważano nas za .............................

W 829 r. podróżowałem po Śląsku, odwiedziłem moich przyjaciół należących do plemion śląskich:.......................................................................................................................................................................

W 906 roku byłem obywatelem Państwa .............................., odwiedziłem księcia ................................., poznałem tam misjonarzy ........................... i ................., którzy przybyli z ............................., przyjąłem wiarę ............................................

W 907 r. przeżyłem najazd .................................... i byłem świadkiem upadku Państwa ....................................

W 966 roku, kiedy to w Polsce Mieszko I przyjmuje chrzest, jestem obywatelem ................................................, przyglądam się z niepokojem walkom ...................................................................................................................

W latach 981 – 989 towarzyszę w misji chrystianizacji .......................................

W 990 roku jestem świadkiem sporu .................................., wykorzystania tego przez ....................................

i przyłączenia Śląska do ..........................................

W 1000 r. uczestniczę w uroczystościach utworzenia diecezji we .........................

W 1138 roku byłem przy odczytywaniu testamentu ........................................ oraz objęcia patronatu nad Śląskiem przez ..........................................................

W XIII i na początku XIV wieku wraz z książętami śląskimi składam ................................................ królowi .............................................

W................. jestem świadkiem ostatecznego zrzeczenia się praw do Śląska przez króla Polski ....................... Wielkiego, znów jestem obywatelem .........................

W XV wieku dobrze rozwija się moje gospodarstwo, mam także wielu nowych współobywateli, którzy przybyli z ...................................... Niestety nie wszyscy są z tego zadowoleni. Uczestniczę w wojnach ........................................................

W latach 1474 - ........ jestem poddanym króla .......................................................

W 1526 r. ginie król ..........................................................., a ja zostaję poddanym .................................................... i obywatelem ................................................

Wiek XVI to początek walk pomiędzy .............................. a .................................. W latach 1618 – 1638 uczestniczę w wojnie .................................................... Moje ziemie są .....................................................................

W wyniku wojen śląskich (1740  – .............., 1744 – .............., ............... –  1763) wykorzystując zamieszanie polityczne w Austrii, król .........................................., zajął i wcielił Śląsk do .....................................................

W 1871 roku zostaję obywatelem ............................................ Moje ziemie rozwijają się ........................................................................................... Jestem poddawany polityce ............................................

W............ r. Polska odzyskuje niepodległość. Czuję się Polakiem więc walczę w ..................... r. w I Powstaniu Śląskim, w ................... r. w II Powstaniu Śląskim, w ............... r. biorę udział w plebiscycie narodowym, głosuję za przyłączeniem Śląska do Polski, w .......................... r. walczę w III Powstaniu Śląskim.

W czerwcu ................. r. zostaję obywatelem ........................................................, mieszkam w województwie ............................................ Moje województwo było: ..........................................., posiadało organa władzy lokalnej w postaci ..............................................................., w którym zasiadało ............. posłów.

1 września 1939 r. wybucha ......................................................... Zostałem obywatelem ........................................... W tych latach wszystkie ziemie śląskie były częścią ..........................................................

Na Śląsku w latach 1939 - 1945: hitlerowcy prowadzili z góry zaplanowane mordowanie .........................................................................................., prowadzili politykę przyznawania Ślązakom statusu obywateli .............................................., obowiązywał zakaz ..................................................................................., wprowadzili powoływanie Polaków do .................................... armii.

W 1945 roku „wyzwolili” Śląsk ...................................., którzy traktowali Ślązaków jak ............................................

Po drugiej wojnie światowej, od ............. roku jestem znów obywatelem polskim. Moja ojczyzna nazywała się Polska .................................... ................................., teraz, od 1990 r., nazywa się   ...........................................................

Od 1 stycznia 1999 r. moja miejscowość wchodzi w skład powiatu ....................., leży w Województwie ........................

 

Życzymy powodzenia i dalszych długich lat życia

Barbara Sopot – Zembok, Halina Nocoń