TYTUŁ: Pasowanie na rycerza
FORMA: Zajęcia terenowe podczas wycieczki do zamku w Chudowie (można wybrać inny średniowieczny zamek)
ADRESAT: Klasy III
TREŚCI:
Zapoznanie uczniów z
poszczególnymi elementami budowli na zamku oraz elementy zbroi rycerskiej.
Zapoznanie uczniów z nazwami
broni, którą posługiwali się rycerze.
Budzenie zainteresowania przeszłością poprzez
ukazanie najdawniejszej historii.
Przybliżenie uczniom cech średniowiecznej architektury
obronnej.
Zapoznanie uczniów z przebiegiem turnieju rycerskiego jako
przykładem obyczajowości rycerstwa.
Kształtowanie u uczniów postawy szacunku wobec zabytków
przeszłości
oraz potrzeby ich ochrony.
OSIĄGNIĘCIA:
Wie, jakimi cechami musiał charakteryzować się rycerz;
Potrafi nazwać poszczególne części zamku, zbroi, rodzaje broni;
Ćwiczy celność, precyzję;
Wie, na czym polega rycerskość na co dzień;
Potrafi zachować się w proponowanych sytuacjach;
Projektuje własny herb;
METODY:
Podająca - przekazywanie gotowej wiedzy, objaśnienia,
- Operatywna - organizacja działania,
- Czynna - praktyczne działanie.
FORMY: praca z całą klasą, praca parami.
POMOCE: karty z zadaniami na poszczególnych stanowiskach, papierowe miecze, gazety, herby zaliczeniowe, materiały plastyczne, piłki, pudełka z zapałek, kosz, skakanki, gwoździe, młotek, deseczki, ołówki, długopisy, tarcza, strzałki.
PRZEBIEG:
1. Po zwiedzeniu zamku nauczyciel gromadzi uczniów przed zamkiem i proponuje im turniej rycerski i jarmark. Nawiązuje do dawnych obyczajów. Nauczyciel nawiązuje rozmową do kodeksu rycerskiego, cech dobrych rycerzy i warunków zostania rycerzem.
2. Zabawa ruchowa: dobierzcie się po 4, 3, 5, 1, 2, … ma ona na celu ustalenie dwuosobowych grup.
3. Nauczyciel wyjaśnia cel zabawy: każda para, która zaliczy przynajmniej 6 stanowisk rozmieszczonych wokół będzie pasowana na rycerza. Nauczyciel w roli księcia będzie czuwał nad kulturą i uczciwością przyszłych rycerzy. Służy też pomocą i radą. Nauczyciel przypomina, że uczciwość i szczerość to cechy prawdziwego rycerza.
4. Uczniowie sami wybierają poszczególne stanowiska. Nie muszą zaliczyć wszystkich.
I. Każdy rycerz powinien wiedzieć jak nazywają się poszczególne budowle na zamku. Mając rysunek wpiszcie obok nazwy właściwą liczbę. Przy „książęcym” stanowisku sprawdźcie prawidłowość wykonanego zadania.
II. Każdej wiosny pod zamkiem odbywa się jarmark. Występują na nim grajkowie, kuglarze, żonglerzy i akrobaci. Spróbujcie wykonać jakąś akrobatyczną sztuczkę lub pożonglować dwiema, trzema piłeczkami. Zaliczenie wpisujecie sobie w parach.
III. Zamki najczęściej budowano na szczytach stromych wzgórz. Zwykle budowa zamku trwała dziesiątki lat. Mając pudełka z zapałek na ustalony sygnał spróbujcie wybudować jak największą wieżę basztę zamkową. Zalicza zadanie ten, któremu uda się wybudować większą w minutę.
IV. Każdy rycerz musi ćwiczyć celność. Wbijcie dwa gwoździe w miejsca oznaczone na deseczce.
V. Kto chce zostać rycerzem musi utrzymywać dobrą formę fizyczną. Poćwiczcie rzuty w dal. Zróbcie z gazety kulę i wykonajcie kilka rzutów. Następnie poćwiczcie rzuty do kosza. Jeden rzuca, drugi łapie. Następnie zmiana. Zadanie zaliczamy sobie nawzajem.
VI. Zamek nie byłby zamkiem, gdyby nie miał lochów. Lochy były to brudne i ohydne zakamarki. Ich ściany były wilgotne i roiło się od szczurów. Postarajcie się wyjść z tych lochów, tak by nie spotkać szczura (kropki). Zadanie wykonujecie samodzielnie, zalicza wam je osoba z pary.
VII. Musicie przeprawić się przez fosę a macie nad nią rozciągniętą cienką linię. Spróbujcie to zrobić tak, by iść w przeciwnych kierunkach równocześnie, ale żaden z was nie spadł. Używajcie zwrotów grzecznościowych. Zadanie zaliczamy sobie nawzajem.
VIII. Test na prawdziwego rycerza? Wylosujcie z pudełka sytuację i przedstawcie ją w formie inscenizacji jednemu z opiekunów. Pamiętaj, by w tych sytuacjach zachować się jak prawdziwy rycerz. Zadanie zalicza opiekun.
a) Rycerz
siedzi w autobusie. Wszystkie miejsca są zajęte. Na kolejnym przystanku wsiada
starsza Pani. Co zrobi rycerz?
b) Koleżanka
z klasy zapomniała gumki a potrzebuje jej na zajęciach, żeby poprawić swój
rysunek. Co zrobi rycerz?
c) Twój
kolega z ławki rozlewa na nią sok. Teraz stara się szybko posprzątać. Co zrobi
rycerz?
d) Wchodzisz
do szkoły. Przy samych drzwiach spotykasz swoją koleżankę. Co zrobi rycerz?
e) Po
przerwie wracasz do swojej ławki. Niechcący po drodze zrzucasz koleżance
zeszyt. Co zrobi rycerz?
f) Koleżanka
szuka pędzelka, ma smutną minę i jest bardzo zdenerwowana, bo nie może go
znaleźć. Co zrobi rycerz?
IX. Płatnerz (ten, który robi zbroje) wykonał dla ciebie tę oto zbroję. Wpisz na rysunku odpowiednie nazwy poszczególnych elementów zbroi (hełm, naramiennik, rękawica, nakolanek, trzewik). Przy „książęcym” stanowisku sprawdźcie prawidłowość wykonanego zadania.
X. Kto chce zostać rycerzem musi utrzymywać dobrą formę fizyczną. Spróbujcie powalczyć tymi papierowymi mieczami, lub poćwiczcie zapasy. Oczywiście pamiętajcie o bezpieczeństwie.
XI. Posługiwanie się bronią i zbroją wymagało zręczności i siły. Spróbuj dopasować nazwy do poszczególnych ilustracji. Zadanie zalicza osoba z pary, musisz mieć 3 odpowiedzi prawidłowe. Jeżeli nie jesteście pewni swoich odpowiedzi zwróćcie się o pomoc do „księcia”.
XII. Od zamku do jamy smoka prowadzą schody.
Żeby pokonać te schody musicie wpisać w poszczególne schodki różne słowa i
zwroty grzecznościowe. Uzupełniliście 6 – zaliczacie zadanie (ratujecie zamek
przed groźnym smokiem).
EWALUACJA:
Po zakończonych zajęciach uczniowie wbijają strzałkę do tarczy oceniając zajęcia. Najwyższa ocena – 10, najniższa – 1, 0.