SCENARIUSZ ZAJĘĆ W TERENIE.
WYKORZYSTANIE WALORÓW ESTETYCZNYCH
„PARKU PAŁACOWEGO” W PSZCZYNIE.
Temat: „NIEZWYKŁE DRZEWA – SPACER DO PARKU”
Cele ogólne:
·
Zapoznanie z
estetycznymi walorami Parku Pałacowego w Pszczynie.
·
Zdobywanie i
utrwalanie informacji na temat roślin – drzewo.
·
Wykorzystanie
nabytych wiadomości i umiejętności podczas podejmowanych zadań.
·
Nabywanie
umiejętności obserwowania, wywołanie zaciekawienia zjawiskami zachodzącymi w
przyrodzie.
·
Motywowanie
do czytania.
·
Uczenie się
współodpowiedzialności za stan drzew w najbliższym środowisku.
Cele szczegółowe: (dziecko potrafi):
·
Zachować się
w parku w sposób nie zakłócający spokoju jego mieszkańcom.
·
Pozostawić
miejsce zabawy w parku w stanie nie naruszonym.
·
Opisać cechy
charakterystyczne wybranych drzew.
·
Liczyć,
porównywać, klasyfikować.
·
Dokonać
syntezy obrazka.
·
Przeczytać
nazwy drzew i dopasować do naturalnych okazów.
·
Odczuwać
radość z udziału w zabawie.
·
Wcielić się
w daną rolę, wziąć udział w scence dramowej.
·
Zrozumieć rolę
drzew w życiu człowieka i podjąć postanowienie o obserwacji i ochronie „swojego
drzewa”.
·
Przekształcić
obraz graficzny drzewa.
Grupa wiekowa: 6- latki
Metody:
·
Słowna (z
elementami dyskusji)
·
Oglądowa
·
Burza mózgów
·
Drama
Formy pracy:
·
Zbiorowa
·
Grupowa
·
Indywidualna
Środki dydaktyczne: fotografia Parku Pszczyńskiego, rysunki
dla dzieci w 4 wersjach: fragment gałązki, korzeni, liść, pień – do wyboru
przez dzieci, napisy do globalnego czytania z nazwami wybranych drzew(klon,
grab, dąb, lipa, buk,
kasztanowiec,
platan klonolistny),kredki świecowe, drzewo uformowane z szarego papieru,
kolorowe listki , taśma magnetofonowa z
nagraniem pt. „Pokochajmy
drzewa”.(Rozśpiewane przedszkole wyk. Natalia Nocoń i zespół „Biedronki” AMMA Kraków
1997
I.
CZYNNOŚCI
PRZYGOTOWAWCZE:
1.
„Drzewo do
drzewa” – zabawa integracyjna w parach: prawe ręce – konary, paluszki –
gałązki, lewe nogi – pień, ….itp.
2.
Przeglądanie
„Księgi Ziemi Pszczyńskiej”(segregator do, którego dzieci wpinają ilustracje,
wycinki prasowe dotyczące Pszczyny).Odszukanie ilustracji Parku Pszczyńskiego
spośród innych fotografii parków (obrazki parków z innych okolic wcześniej
włożyła do segregatora nauczycielka).
3.
Dyskusja
wokół zagadnień:
a)
„Skąd się
wzięły drzewa i krzewy w parku?”
b) „Komu są potrzebne?”
c)
„Czemu
służą?”
d) „Co by było, gdyby nie było drzew?”
4.
Tworzenie
skojarzeń na temat elementów drzewa(liść, pień, kora, korzeń, gałąź); techniką
„burza mózgów” na temat „Czy to drzewo?” A jeżeli nie, to co?”(załącznik nr 1 ) Przekształcanie obrazu graficznego
fragmentów drzewa w ilustrację dowolnego obiektu realnego lub nierealnego –
rysowanie ołówkiem.
II.
CZYNNOŚCI
ORGANIZACYJNE:
1.
Przedstawienie
dzieciom propozycji spaceru do parku.
2.
Omówienie
celów spaceru i zasad bezpiecznego poruszania się po ulicach.
3.
Rozmowa na
temat „Jak należy zachowywać się w parku”.
4.
Przygotowanie
z dziećmi plecaka z odpowiednimi pomocami do zajęć w terenie (kredki, karty
pracy, napisy do globalnego czytania z nazwami drzew, stojaki na napisy).
III.
SPACER: (jesienny
słoneczny dzień)
1.
Obserwacja
zmian zachodzących w przyrodzie, ukierunkowana przykładowymi pytaniami N.
a)
Czy drzewa
wyglądają tak samo, jak np. w lecie?
b) Co zmieniło się w ich wyglądzie?
c)
Potrafisz
znaleźć owoce tych drzew?
d) Jakie zwierzęta można spotkać o tej porze
w naszym parku?
e)
Czy słońce
grzeje z taką samą siłą jak latem?
2. Przyjście do ustalonego miejsca.
IV.
PROPOZYCJE ZABAW
I ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH W PARKU:
1.
Geneza nazwy
„PARK PAŁACOWY”- zwrócenie uwagi na fakt, że ów park jest uznawany za
najpiękniejszy na Śląsku.
2.
Zebranie
jesiennych skarbów (nasion klonu, jesionu, jarzębiny, liści, żołędzi, kasztanów
itp…)do przygotowanych koszyków.
3.
Zabawa
ruchowa – „ Poszukaj czegoś…”
N. ma przygotowaną listę rzeczy do szukania w parku. Dzieci
słuchają słownej instrukcji – opisu i próbują odnaleźć daną rzecz:
·
Coś
okrągłego………………….np. kasztan, liść
·
Coś, co
pachnie………………...np. gałązka sosny
·
Coś, co jest
mokre……………...np. mokry liść
·
Coś
puszystego…………………np. piórko
·
Coś
szorstkiego………………...np. kora
·
Czyjeś
ślady……………………itd.
4.
Zabawa
dydaktyczna „Jakie to drzewo?”
N. demonstruje napis z nazwą wybranego drzewa , dzieci odczytują
napis i szukają wskazanego drzewa wbijając obok stojak z jego nazwą.
(Podczas zabawy N. wykorzystuje wiedzę dzieci zdobytą na
wcześniejszych zajęciach dotyczących znajomości drzew)
Zabawa „Stań za….”
N. podaje hasło:
·
Stań za
dębem (dzieci, trzymające w ręku żołędzie – stają za dębem)
·
Stań za
sosną (dzieci, trzymające w ręku szyszkę – stają za sosną)
·
Stań za
klonem (dzieci, trzymające w ręku „noski” klonowe – stają za klonem)
·
Stań za
jarzębiną (dzieci, trzymające w ręku korale jarzębiny – stają za jarzębiną)
5.
Zabawa
dydaktyczna: „Mierzymy drzewa”:
Dzieci podzielone na zespoły, lub całą grupą, podchodzą do
wskazanych przez N. drzew i trzymając się za ręce mierzą obwód pnia.
Przeliczają, ile dzieci było potrzebnych, aby objąć drzewo. Wybór najgrubszego
i najcieńszego drzewa.
6.
Zabawa
dydaktyczna: „Owoc i liście”:
N. rozdaje dzieciom podzielonym na grupy po jednym liściu i owocu
danego drzewa. Na umówiony sygnał – dzieci dobierają się parami
(szyszka – igły, liść klonu – „noski”, jarzębina – koral
jarzębiny, żołędzie – liść dębu)
7.
Zabawa
„Jesienny obrazek”:
Dzieci podzielone są na dwa zespoły. Z liści, kasztanów, żołędzi,
kamyków, itp… układają „ jesienny obrazek”.
N. zachęca do ułożenia najbardziej kolorowego i pomysłowego obrazka.
8.
Przerwa na
posiłek. Pojawia się problem: „Co zrobić z opakowaniami po napojach i
słodyczach? „Po podaniu przez dzieci dobrego rozwiązania, N. rozdaje karty pracy (załącznik nr 2 ). Dzieci rysują znaki, które mówią o tym,
jak chronić park. Zebranie prac w celu wykonania gazetki pt. „SOS DLA PARKU”.
9.
Wybór
własnego drzewa. Obserwacja przez „ramkę”. Ustalenie nazwy drzewa przy pomocy
N. Wykonanie odcisku kory na papierze (miękki papier, i kredka świecowa),
wyszukanie liścia lub owocu drzewa. Opis swojego drzewa:
·
Moje drzewo
jest…………………… wysokie, niskie, grube…
·
Jest
to……………………………….. nazwa gat.
·
Ma
…………………………………...liście, igły
·
Liście
są……………………………....kształt
·
Kora
jest………………………………kolor, faktura
10. Rozmowa na temat „Jak będziemy dbać o
nasze drzewa”.
11. Powrót do przedszkola.
V.
ZAJĘCIA W SALI:
1.
Zabawa
„Ogrodnik i drzewo”:
Dzieci układają się na podłodze jak drzewo, przy czym „ogrodnik”
(wybrane dziecko)ustawia i koryguje położenie poszczególnych
elementów drzewa, czyli dzieci na podłodze. Na zakończenie zabawy dzieci
wypowiadają się na temat przeżytych wrażeń podczas spaceru i zabawy w parku.
2.
„Park
Pałacowy” – analiza i synteza obrazka.
Dzieci dostają kopertę z pociętym obrazkiem parku (załącznik nr3).
Układają obrazek w całość i naklejają na arkusz papieru. Układają napis „park”.
3.
Scenka
dramowa: „Rozmowa drzewa z listkiem”
Dzieci dobierają się parami. Jedno z nich jest „mamą – drzewem „
drugie „dzieckiem – listkiem”. Każda para po krótkim przygotowaniu prezentuje
swoją rozmowę. N. zwraca uwagę na najciekawsze rozmowy, w których dzieci
uwzględniły sytuacje dotyczące opieki nad wybranymi drzewami.
4.
Zabawa przy
piosence „Pokochajmy drzewa”:
Uczestnicy zajęć, którzy bawili się wspaniale w sali, jak i w
parku
przyklejają listki na drzewie, natomiast kto nie jest zadowolony –
przykleja pod drzewem.
5.
Zakończenie
zajęcia.
VI.
EWALUACJA :
1.
Organizowanie
spacerów do parku w różnych porach roku.
2.
Przygotowanie
ekozabaw:
·
„Moje
spotkanie z drzewem” – poznanie wybranego drzewa wszystkimi możliwymi zmysłami.
·
„Spacer z
lusterkiem” – dostrzeganie drzewa z niezwykłej, nieznanej dotąd perspektywy.
·
„Mały
obserwator przyrody” – z wykorzystaniem lup i szkieł powiększających,
opowiadanie o swoich odczuciach z pozycji listka, małego i dużego drzewa.
·
Zorganizowanie
przedszkolnego konkursu na temat
„Moje spotkanie z drzewem w parku”.