EWALUACJA PROGRAMU
Program Nasz świat
wymaga sprawdzenia i oceny jego efektywności, tj. w jakim stopniu cele programu
zostały osiągnięte. Aby dokonać takiego oszacowania, konieczne jest
przeprowadzenie ewaluacji programu.
Niezwykle istotna jest ocena
(badanie) potrzeb, czyli rozpoznanie wstępne. Służyć temu może ankieta
wstępna, skierowana do uczniów i rodziców. (załącznik 1)
W trakcie realizacji programu
nauczyciel stosuje ewaluacje cząstkową. Wskazane byłoby przeprowadzanie ewaluacji
po każdym roku realizacji programu w celu jego modyfikacji. Taka ewaluacja
umożliwi dokonanie bieżącej oceny programu w trakcie jego trwania, umożliwiając
korektę programu tam, gdzie jest to konieczne.
Ewaluacja końcowa programu pokaże, jak program działa,
da możliwość poznania przyczyn sukcesów i porażek. Pozwoli dostrzec i ocenić
to, co w programie jest najbardziej wartościowe i sformułować wnioski służące
doskonaleniu przyszłych działań. Uzyskane wiadomości posłużą autorom i/lub
realizatorom programu przy kolejnej realizacji.
Podstawową metodą ewaluacji końcowej będzie ankieta skierowana do
uczniów na temat edukacji regionalnej oraz obserwacja zaangażowania uczniów,
nauczycieli, rodziców w trakcie Tygodnia Regionalnego. Wskazane byłoby także
posłużenie się analizą danych wtórnych - osiągnięcia szkoły w konkursach np.
gwarowych, wiedzy o miejscowości, prasowych itp.