EWALUACJA PROGRAMU

Program Nasz świat wymaga sprawdzenia i oceny jego efektywności, tj. w jakim stopniu cele programu zostały osiągnięte. Aby dokonać takiego oszacowania, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji programu.

Niezwykle istotna jest ocena (badanie) potrzeb, czyli rozpoznanie wstępne. Służyć temu może ankieta wstępna, skierowana do uczniów i rodziców. (załącznik 1)

W trakcie realizacji programu nauczyciel stosuje ewaluacje cząstkową. Wskazane byłoby przeprowadzanie ewaluacji po każdym roku realizacji programu w celu jego modyfikacji. Taka ewaluacja umożliwi dokonanie bieżącej oceny programu w trakcie jego trwania, umożliwiając korektę programu tam, gdzie jest to konieczne.

Ewaluacja końcowa programu pokaże, jak program działa, da możliwość poznania przyczyn sukcesów i porażek. Pozwoli dostrzec i ocenić to, co w programie jest najbardziej wartościowe i sformułować wnioski służące doskonaleniu przyszłych działań. Uzyskane wiadomości posłużą autorom i/lub realizatorom programu przy kolejnej realizacji.

Podstawową metodą ewaluacji końcowej będzie ankieta skierowana do uczniów na temat edukacji regionalnej oraz obserwacja zaangażowania uczniów, nauczycieli, rodziców w trakcie Tygodnia Regionalnego. Wskazane byłoby także posłużenie się analizą danych wtórnych - osiągnięcia szkoły w konkursach np. gwarowych, wiedzy o miejscowości, prasowych itp.