mgr Danuta Wawrzyczek, mgr Maria Bartas
SCENARIUSZ WYCIECZKI
KRAJOZNAWCZO – TURYSTYCZNEJ
POŁĄCZONEJ Z LEKCJĄ PLENEROWĄ
Motto
wycieczki: Ochrona
zabytków i ochrona przyrody DZIŚ - tworzy NASZE JUTRO.
Tytuł: Przez Beskidek na Stecówkę po odznakę Małego Turysty .
Forma zajęć i ich adresat: wycieczka
turystyczno – krajoznawcza dla członków Szkolnego
Koła Regionalnego
Treści: -
Budownictwo drewniane – kościół na Kubalonce
- perełka architektoniczna Beskidu Śląskiego;
porównanie z
kościółkami drewnianymi Ziemi Pszczyńskiej.
-
Odczytywanie mapy Beskidu Śląskiego – znaki
topograficzne, nazwy miejscowości, nazwy geograficzne.
-
Tworzenie i przestrzeganie Regulaminu Małego
Turysty na górskim szlaku: Przez Beskidek i Stecówkę.
-
Obserwacje przyrodnicze na szlaku
turystycznym.
-
Zachowanie w pamięci przeżyć, wrażeń i
wiadomości w formie dokumentacji plastycznej, fotograficznej, literackiej i
przyrodniczej.
Osiągnięcia: - uczeń
wie, jak zachować się w czasie wycieczki w góry; przestrzega regulaminu
górskiej turystyki pieszej;
-
zna historię
kościółka na Kubalonce;
-
posiada
wiadomości na temat historii budownictwa drewnianego;
-
potrafi
czytać mapę;
-
rozpoznaje
gatunki drzew, mierzy i porównuje ich obwody;
-
chętnie
podejmuje działalność plastyczną, fotograficzną, reporterską, rajdową,
ekologiczną;
-
współpracuje
w grupie;
-
dzieli się
swoimi spostrzeżeniami, wrażeniami i przeżyciami.
Metody: - słowne: pogadanka, praca z
tekstem
- oglądowe:
obserwacja
- działania
praktyczne;
Formy pracy: - indywidualna
jednolita i zróżnicowana;
-
zespołowa;
-
wycieczka.
Pomoce dydaktyczne: mapa z
zaznaczoną trasą wycieczki, karty uczestnika wycieczki, zebrany materiał o
kościółku, klucze do oznaczania roślin, aparaty fotograficzne, materiały
plastyczne, metry krawieckie, odznaki „Małego Turysty”, wyposażenie
turystyczne.
Formy ewaluacji: - prezentacja zebranego materiału
przyrodniczego;
-
ocena
zaangażowania uczestników i przyznanie odznaki „Mały Turysta”;
-
praca
plastyczna;
-
zdjęcia.
Uwaga: wycieczka jest częścią
projektu edukacyjnego: „W krainie drewnianych cudeniek”.
CELE OPERACYJNE |
WARUNKI POBUDZAJĄCE DO AKTYWNOŚCI |
ZADANIA DLA UCZNIA |
CZYNNOŚCI UCZNIÓW |
Uczeń zna plan przebiegu wycieczki, jej cele. Przypomina sobie regulamin górskiej turystyki pieszej oraz zapoznaje się z kartą uczestnika wycieczki Zna historię kościółka na Kubalonce. Posiada wiadomości na temat historii sakralnego budownictwa drewnianego. |
- dostępna literatura; - zdjęcia; - mapy; - regulamin górskiej turystyki pieszej; - karta uczestnika wycieczki; - lekcja plenerowa w kościółku Świętego Krzyża; |
Przygotowanie trasy wycieczki, podział na grupy zadaniowe. Przypomnienie i omówienie zasad górskiej turystyki pieszej. Spotkanie z proboszczem, zapoznanie z historią kościółka. |
Uczniowie przy pomocy zgromadzonych materiałów opracowują plan wycieczki. Sporządzają mapkę. (zał.1) Następnie dzielą się na grupy zadaniowe: PLASTYCY, FOTOGRAFICY, ETNOGRAFOWIE, LITERACI, PRZEWODNICY, EKOLODZY. Uczestnicy wycieczki omawiają
regulamin górskiej turystyki pieszej i podpisują go. Następnie organizator
wycieczki przedstawia sposób oceniania zadań i zbierania zaliczeń na karcie
uczestnika potrzebnych do uzyskania odznaki „Małego Turysty”. (zał.2)
Grupa ETNOGRAFÓW pod przewodnictwem ks. proboszcza przedstawia uczestnikom wycieczki rys historyczny kościółka. (zał.3) Po bliższym zapoznaniu z kościołem i jego otoczeniem grupy podejmują następujące zadania: PLASTYCY – każdy członek zespołu otrzymuje fragment zdjęcia kościółka. Jego zadaniem jest przerysowanie go na większym formacie. Z powstałych części grupa składa obraz przedstawiający kościół Świętego Krzyża. (praca zostanie dołączona do projektu edukacyjnego „W krainie drewnianych cudeniek”) FOTOGRAFICY – wykonują zdjęcia kościółka i jego otoczenia. LITERACI – dokonują wpisu do parafialnej księgi pamiątkowej lub układają wiersz. |
CELE OPERACYJNE |
WARUNKI POBUDZAJĄCE DO AKTYWNOŚCI |
ZADANIA DLA UCZNIA |
CZYNNOŚCI UCZNIÓW |
Tworzy i przestrzega Regulaminu
Małego Turysty. Potrafi odczytywać mapę. Rozpoznaje gatunki drzew, mierzy i porównuje ich obwody. |
- spotkanie przy wejściu na czerwony szlak prowadzący na Stecówkę przez Beskidek; - mapa; - oznaczony szlak górski; - klucze do oznaczania roślin; - miary; - kartki, ołówki; |
Stworzenie Regulaminu Małego Turysty. Rozpoznawanie znaków topograficznych na oznaczonej trasie. Klasyfikowanie, nazywanie i oznaczanie wybranych gatunków drzew. |
EKOLODZY – wyszukują, klasyfikują i nazywają wybrane okazy starych drzew. ETNOGRAFOWIE i PRZEWODNICY współpracują z w/w grupami. Lekcja plenerowa kończy się prezentacją wykonanych zadań lub ich omówieniem i zaliczeniem zadania przez proboszcza ( wpis do karty uczestnika wycieczki ). Uczestnicy wycieczki opracowują metodą „burzy mózgów” własny regulamin zachowania się na szlaku górskim, którym dojdą do celu. Podczas tworzenia regulaminu uwzględniają oczekujące ich zadania oraz regulamin górskiej turystyki pieszej. Po zakończeniu zadania opiekun dokonuje wpisu do karty uczestnika. Grupa PRZEWODNIKÓW przedstawia pozostałym uczestnikom trasę wycieczki zaznaczoną na mapie. Omawia pojawiające się znaki topograficzne. Przypomina oznakowanie szlaków turystycznych. Następnie cała grupa wyrusza na szlak. Dzieci idąc szlakiem turystycznym rozpoznają i oznaczają napotkane drzewa przy pomocy kluczy do oznaczania roślin., fotografują, kopiują korę, szkicują, mierzą i porównują obwody pni drzew. Prezentują zebrany materiał. Opiekun zalicza zadanie. |
CELE OPERACYJNE |
WARUNKI POBUDZAJĄCE DO AKTYWNOŚCI |
ZADANIA DLA UCZNIA |
CZYNNOŚCI UCZNIÓW |
Łączy zabawę z edukacją i działaniem. Dzieli się swoimi spostrzeżeniami, wrażeniami i przeżyciami. |
- miejsce biwakowe na Stecówce; -
krąg przy ognisku; |
Nauka piosenki „Jak dobrze nam zdobywać góry”. Zabawa edukacyjna: „Niezbędnik Turysty”. Podsumowanie wycieczki. |
Uczniowie, siedząc w kręgu przy ognisku, uczą się piosenki turystycznej „Jak dobrze nam…”. (zał.4) Mogą układać własne teksty. Następuje zaliczenie zadania. Potem dzieci biorą udział w zabawie edukacyjnej, polegającej na ocenie przydatności różnych przedmiotów zabieranych do plecaka przez turystę na szlak górski. Uczestnicy losowo rozpoznają różnymi zmysłami przygotowane przez opiekuna przedmioty i segregują je. Za prawidłowo wykonane zadanie uczestnik otrzymuje zaliczenie. Dzieci
i opiekun dzielą się własnymi przeżyciami, wiadomościami i
obserwacjami. Prezentuje zebrany materiał przyrodniczy. Na zakończenie opiekun zbiera
karty uczestników i ocenia ich zaangażowanie podczas wykonywania zadań. Za
wzorową postawę uczestnik otrzymuje odznakę „Małego Turysty”. (zał.5) Przed opuszczeniem miejsca biwakowego cała grupa porządkuje teren. |
załącznik nr 1
Trasa
wycieczki „Przez Beskidek na Stecówkę”.
załącznik nr 2
Nr zadania |
Zadanie
do wykonania
|
Potwierdzenie wykonania zadania |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
4. |
|
|
5. |
|
|
|
Przyznanie
odznaki „Małego Turysty” |
|
załącznik nr 3
Drewniany kościółek pod wezwaniem Świętego Krzyża wzniesiono w roku 1779 w
Przyszowicach na Śląsku. Świątynię przeniesiono
na Kubalonkę w latach 1957 - 58, "by
służyła jako miejsce spotkania ludzi z Bogiem i dla podziwiania umiejętności
rąk ludzkich w wiekach minionych".
Jest to kościół o konstrukcji zrębowej, w całości wykonany z drewna. Z
pierwotnego wyposażnia zachowała się ambona z 1697
roku, ławki oraz mistrzowskiej roboty barokowy ołtarz z XVIII wieku.
Wnętrze uzupełniono rzeźbami ludowymi z Muzeum Bytomia, Chorzowa, Gliwic,
Bielska i Cieszyna.
Od roku 1983 kościółek pełni funkcję świątyni parafialnej na Kubalonce.
Kościółek mieści się przy szosie prowadzącej z Przełęczy Kubalonki
do Istebnej. Można do niego podejść asfaltem z
Przełęczy Kubalonki (około 200 - 300 m) lub podjechać
autobusem do przystanku PKS Kubalonka Osiedle.
załącznik nr 4
I młodą piersią chłonąć wiatr,
Prężnymi stopy deptać chmury
I palce ranić ostrzem Tatr.
Mieć w uszach szum, strumieni śpiew.
A w żyłach roztętnioną krew.
Hejże hej, hejże ha!
Żyjmy
więc póki czas,
Bo kto wie, bo kto zna,
Kiedy znów zobaczę was.
Jak dobrze nam głęboką nocą
Wędrować jasną wstęgą szos,
Patrzeć jak gwiazdy niebo złocą,
I czekać, co przyniesie los...
Mieć w uszach szum.....
Jak dobrze nam po wielkich szczytach
Wracać w doliny, progi swe,
Przyjaciół jasne twarze witać,
O młoda duszo, raduj się!
Mieć w uszach szum....
załącznik nr 5
Projekt
odznaki „Małego Turysty” wykonanej z masy solnej.