KARTA PRACY 1

MÓJ WNUK BADA PRZESZŁOŚĆ!

Zadanie 1.

Wyobraź sobie, że jest rok 2065. Twój wnuk Filip studiuje nauki historyczne na Uniwersytecie Europejskim. Na tej uczelni prowadzi się badania w niezwykły sposób. Najzdolniejszych studentów teleportuje się (przenosi się w czasie i przestrzeni) w przeszłość, aby mogli bezpośrednio, naocznie poznać to, co dotychczas znali z literatury, filmu i internetu.

Filip przyszedł do Ciebie z wizytą w Dniu Dziadka i opowiada o swoich naukowych badaniach przeszłości i o tym, że przygotowuje się do przeniesienia w czasie, by badać dzieje gospodarcze Ziemi Pszczyńskiej.

Promotor badań (profesor kierujący pracą naukową studenta) dał Filipowi do wyboru dwa dziesięciolecia. Oto krótkie opisy tych czasów:

1.      1.      LATA 1485-1495

Ostatni Piast władający Ziemią Pszczyńską Kazimierz II „... znakomity gospodarz zarówno w swych dobrach, jak i na całym Śląsku przyczynił się po długim okresie walk o ziemię pszczyńską do jej  wielkiej pomyślności gospodarczej. Przede wszystkim stał się inicjatorem i twórcą gospodarki stawowej na dużą skalę, która miała się odtąd stać perełką w gospodarce panów na Pszczynie. Założył szereg wielkich stawów rybnych w okolicach Pszczyny na czele z wielkim stawem w Łące, skąd ryby trafiały do Krakowa (...) Książę prowadził też intensywną działalność osadniczą, zakładając m.in. wioskę Cielmice.”

J.Polak: „Ziemia Pszczyńska. Rozwój gospodarczy od Piastów do Hochbergów" s.11.

2.      2.      LATA 1846-1855

„Duże zmiany nastąpiły w dobrach pszczyńskich wraz z przejęciem ich w 1846 roku przez magnacką rodzinę Hochbergów (...) Jan Henryk X dał się poznać jako energiczny gospodarz, tym bardziej że na początek jego panowania przypadła straszliwa klęska nieurodzaju i głodu (1846-48), która wstrząsnęła      Górnym Śląskiem. Prócz wielkiej pomocy dla ludności powiatu pszczyńskiego podjętej częściowo z administracją rządową, książę pszczyński dla przezwyciężenia ogólnego upadku swych dóbr, a zwłaszcza rolnictwa przedsięwziął wielkie roboty takie jak: melioracje i osuszanie pól i łąk, regulacje rzek i potoków oraz budowę dróg lokalnych”

J.Polak: „Ziemia Pszczyńska. Rozwój gospodarczy od Piastów do Hochbergów" s.41.

Zadanie 2.

Na podstawie przeczytanych fragmentów oraz swojej wiedzy historycznej pomóż Filipowi podjąć decyzję, które dziesięciolecie powinien wybrać. Weź pod uwagę niebezpieczeństwa i problemy, z którymi może się spotkać. Zastanów się i uzupełnij tabelkę:

Teleportacja w lata 1485-1495

Teleportacja w lata 1846-1855

„za”

„przeciw”

„za”

„przeciw”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 3.

Podzielcie się na zwolenników każdego z okresów i przeprowadźcie debatę na temat tego, w jaki okres czasu Filip powinien się udać.

Debatę zakończcie głosowaniem i sporządźcie krótka notatkę uzasadniającą wasz wybór.

Moim zdaniem Filip powinien wybrać .................................................................

........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ........................................................................................................................................... ...........................................................................................................................................

........................................................................................................................................... ...........................................................................................................................................

...........................................................................................................................................

........................................................................................................................................... ...........................................................................................................................................

 

Zadanie 4.

Pomóż Filipowi przygotować się do podróży w czasie. Zrób listę zadań, które powinien przedsięwziąć przed podróżą. 

Zadania związane z przygotowaniem do prowadzenia badań

Zadania związane z bezpieczeństwem i zdrowiem Filipa

 

 

 

 

 

 

 

Praca domowa:

Spróbuj zredagować krótką notatkę w formie dziennika (kilka dni) z pobytu Filipa w przeszłości.