KARTA PRACY 1
MÓJ WNUK BADA PRZESZŁOŚĆ!
Zadanie
1.
Wyobraź sobie, że jest rok
2065. Twój wnuk Filip studiuje nauki historyczne na Uniwersytecie Europejskim.
Na tej uczelni prowadzi się badania w niezwykły sposób. Najzdolniejszych
studentów teleportuje się (przenosi się
w czasie i przestrzeni) w przeszłość, aby mogli bezpośrednio, naocznie poznać
to, co dotychczas znali z literatury, filmu i internetu.
Filip przyszedł
do Ciebie z wizytą w Dniu Dziadka i opowiada o swoich naukowych badaniach
przeszłości i o tym, że przygotowuje się do przeniesienia w czasie, by badać
dzieje gospodarcze Ziemi Pszczyńskiej.
Promotor badań
(profesor kierujący pracą naukową studenta) dał Filipowi do wyboru dwa
dziesięciolecia. Oto krótkie opisy tych czasów:
1.
1. LATA 1485-1495
Ostatni Piast
władający Ziemią Pszczyńską Kazimierz II „... znakomity gospodarz zarówno w
swych dobrach, jak i na całym Śląsku przyczynił się po długim okresie walk o
ziemię pszczyńską do jej wielkiej
pomyślności gospodarczej. Przede wszystkim stał się inicjatorem i twórcą
gospodarki stawowej na dużą skalę, która miała się odtąd stać perełką w
gospodarce panów na Pszczynie. Założył szereg wielkich stawów rybnych w
okolicach Pszczyny na czele z wielkim stawem w Łące, skąd ryby trafiały do
Krakowa (...) Książę prowadził też intensywną działalność osadniczą, zakładając
m.in. wioskę Cielmice.”
J.Polak: „Ziemia Pszczyńska. Rozwój gospodarczy od
Piastów do Hochbergów" s.11.
2.
2.
LATA 1846-1855
„Duże zmiany
nastąpiły w dobrach pszczyńskich wraz z przejęciem ich w 1846 roku przez
magnacką rodzinę Hochbergów (...) Jan Henryk X dał się poznać jako energiczny
gospodarz, tym bardziej że na początek jego panowania przypadła straszliwa
klęska nieurodzaju i głodu (1846-48), która wstrząsnęła Górnym Śląskiem. Prócz wielkiej pomocy dla ludności powiatu
pszczyńskiego podjętej częściowo z administracją rządową, książę pszczyński dla
przezwyciężenia ogólnego upadku swych dóbr, a zwłaszcza rolnictwa przedsięwziął
wielkie roboty takie jak: melioracje i osuszanie pól i łąk, regulacje rzek i
potoków oraz budowę dróg lokalnych”
J.Polak: „Ziemia Pszczyńska. Rozwój gospodarczy od
Piastów do Hochbergów" s.41.
Zadanie 2.
Na podstawie przeczytanych fragmentów oraz swojej
wiedzy historycznej pomóż Filipowi podjąć decyzję, które dziesięciolecie
powinien wybrać. Weź pod uwagę niebezpieczeństwa i problemy, z którymi może się
spotkać. Zastanów się i uzupełnij tabelkę:
Teleportacja w lata 1485-1495 |
Teleportacja w lata 1846-1855 |
||
„za” |
„przeciw” |
„za” |
„przeciw” |
|
|
|
|
Zadanie 3.
Podzielcie
się na zwolenników każdego z okresów i przeprowadźcie debatę na temat tego, w
jaki okres czasu Filip powinien się udać.
Debatę
zakończcie głosowaniem i sporządźcie krótka notatkę uzasadniającą wasz wybór.
Moim zdaniem Filip powinien wybrać
.................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Zadanie 4.
Pomóż
Filipowi przygotować się do podróży w czasie. Zrób listę zadań, które powinien
przedsięwziąć przed podróżą.
Zadania związane z przygotowaniem
do prowadzenia badań |
Zadania związane z bezpieczeństwem
i zdrowiem Filipa |
|
|
Praca domowa:
Spróbuj zredagować krótką
notatkę w formie dziennika (kilka dni) z pobytu Filipa w przeszłości.