EWALUACJA CZĄSTKOWA -  OCENIANIE PRACY UCZNIA

 

 Aranżowanie sytuacji dydaktycznych ma służyć przede wszystkim wychowaniu, nie zaś tylko przyrostowi wiedzy i umiejętności poznawczych. W programie edukacji regionalnej główny akcent kładzie się na proces uczenia się i doświadczania oraz wychowania, a zwłaszcza na budzenie wrażliwości moralnej, wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów i działań oraz umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego i społecznego Proponujemy zatem nieco odmienne podejście do  oceniania zajęć edukacji regionalnej.   

Szczególnie ważną umiejętnością kluczową, której musimy uczyć, jest umiejętność planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się,  by w efekcie uczeń przejął od nauczyciela możliwie największą część odpowiedzialności za własną naukę. Uczeń powinien opanować umiejętność nie tylko planowania własnej pracy, ale i kontrolowania jej przebiegu i rezultatów.  Trzeba go włączać w proces oceniania przede wszystkim pracy własnej, poprzez udział w ustalaniu kryteriów i metod oceniania: w efekcie uczeń powinien potrafić ocenić swoje wyniki, przeanalizować je, porównać je  z zamierzonym celem i poszerzyć obszar poszukiwań.

Nauczyciel na bieżąco może stosować ocenianie kształtujące, którego głównym celem jest motywowanie do dalszej nauki, niesienie pomocy dziecku w uczeniu się, w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.

Wskazane byłoby jednak stosowanie oceniania podsumowującego po zakończeniu lekcji, jednostki tematycznej, semestru, roku. Służy ono podsumowaniu osiągnięć ucznia, sprawdzaniu umiejętności i wiedzy oraz poznaniu stopnia realizacji celów szczegółowych. Narzędziami ewaluacji mogą być np. :

§         albumy tematyczne, kroniki;

§         scenariusze imprez, wycieczek, konkursów;

§         debaty, dyskusje;

§         wystawy;

§         słuchowiska radiowe;

§         przedstawienia teatralne, widowiska;

§         współorganizacja imprez dla szkoły, rodziców, środowiska;

§         gazetki uczniowskie;

§         wypracowania, np. Zapraszam Cię do mojej miejscowości

§         testy,

§         ankiety typu – informacja zwrotna (np. Dzisiaj na lekcji nauczyłem się...),

§         projekty interdyscyplinarne, czyli indywidualne  lub grupowe przygotowywanie tematów;

Uczniowie i nauczyciel  dokonywaliby oceny, wyrażając swoje opinie dotyczące stopnia aktywności danego ucznia, walorów twórczych jego prac, pomysłów, projektów, umiejętności współdziałania w grupie, efektów działań.

Niektóre z proponowanych narzędzi ewaluacji - debaty, dyskusje mogą pełnić także inne funkcje w toku zajęć, np. badawcze, poznawcze.

Kontrola umiejętności uczniów powinna odbywać się zgodnie z wypracowanym przez każdą szkołę wewnątrzszkolnym regulaminem oceniania.