EWALUACJA CZĄSTKOWA - OCENIANIE PRACY UCZNIA
Aranżowanie sytuacji dydaktycznych ma służyć przede wszystkim
wychowaniu, nie zaś tylko przyrostowi wiedzy i umiejętności poznawczych. W
programie edukacji regionalnej główny akcent kładzie się na proces uczenia się
i doświadczania oraz wychowania, a zwłaszcza na budzenie wrażliwości moralnej,
wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności osądów i działań oraz
umiejętności łączenia wymiaru indywidualnego i społecznego Proponujemy zatem
nieco odmienne podejście do oceniania
zajęć edukacji regionalnej.
Szczególnie ważną umiejętnością
kluczową, której musimy uczyć, jest umiejętność
planowania, organizowania i oceniania własnego uczenia się, by w efekcie uczeń przejął od nauczyciela
możliwie największą część odpowiedzialności za własną naukę. Uczeń powinien
opanować umiejętność nie tylko planowania własnej pracy, ale i kontrolowania
jej przebiegu i rezultatów. Trzeba go włączać w proces oceniania przede
wszystkim pracy własnej, poprzez udział w ustalaniu kryteriów i metod oceniania:
w efekcie uczeń powinien potrafić ocenić swoje wyniki, przeanalizować je,
porównać je z zamierzonym celem i poszerzyć
obszar poszukiwań.
Nauczyciel na bieżąco może
stosować ocenianie kształtujące, którego głównym celem jest motywowanie do
dalszej nauki, niesienie pomocy dziecku w uczeniu się, w samodzielnym
planowaniu swojego rozwoju.
Wskazane byłoby jednak stosowanie
oceniania podsumowującego po zakończeniu lekcji, jednostki tematycznej,
semestru, roku. Służy ono podsumowaniu osiągnięć ucznia, sprawdzaniu
umiejętności i wiedzy oraz poznaniu stopnia realizacji celów szczegółowych.
Narzędziami ewaluacji mogą być np. :
§
albumy
tematyczne, kroniki;
§
scenariusze
imprez, wycieczek, konkursów;
§
debaty,
dyskusje;
§
wystawy;
§
słuchowiska
radiowe;
§
przedstawienia
teatralne, widowiska;
§
współorganizacja
imprez dla szkoły, rodziców, środowiska;
§
gazetki
uczniowskie;
§
wypracowania,
np. Zapraszam Cię do mojej miejscowości
§
testy,
§
ankiety typu – informacja
zwrotna (np. Dzisiaj na lekcji nauczyłem się...),
§
projekty
interdyscyplinarne, czyli indywidualne
lub grupowe przygotowywanie tematów;
Uczniowie i nauczyciel dokonywaliby oceny, wyrażając swoje opinie dotyczące
stopnia aktywności danego ucznia, walorów twórczych jego prac, pomysłów, projektów,
umiejętności współdziałania w grupie, efektów działań.
Niektóre z proponowanych narzędzi
ewaluacji - debaty, dyskusje mogą pełnić także inne funkcje w toku zajęć, np.
badawcze, poznawcze.
Kontrola umiejętności uczniów
powinna odbywać się zgodnie z wypracowanym przez każdą szkołę wewnątrzszkolnym
regulaminem oceniania.