PROGRAM „STĄD POCHODZĘ”

 

 

Krąg tematyczny

Temat dnia

Tematyka  zajęć - Aktywność ucznia

Umiejętności i efekty wychowawcze

MOJA WIEŚ

 

1. Moja rodzinna

    miejscowość

 

1)      Wycieczka po Studzienicach, rozpoznawanie ważniejszych obiektów, nazw ulic, 

      domów koleżanek i kolegów.

2)      Utrwalanie kierunków geograficznych- północ, południe, zachód, wschód.

 Ilustrowanie mapy miejscowości. Przeglądanie i naklejanie na mapę fotografii  np. swojego domu, szkoły.

3)      Rozmowa z dziadkiem i babcią na temat przeszłości wsi, gdy nie było nazw

      ulic, często występujące nazwiska, przydomki.

4)      Liczenie domów na swojej ulicy, numery parzyste-nieparzyste. Obliczanie ilu mieszkańców liczy dana ulica (lub drzew, garaży itp.).

5)      Konkurs plastyczny: „Moja rodzinna miejscowość”.

 

 

Uczeń:

- zna nazwę miejscowości;

- umie rozpoznać ważniejsze obiekty;

- zna swój adres-ulicę, nr domu;

- rozpoznaje kierunki geograficzne w odniesieniu do szkoły, swojego domu...;

- zna liczby parzyste i nieparzyste, oblicza ilość mieszkańców, drzew itp...;

 

2. Dzieje Studzienic w

    legendzie i historii

1)      Słuchanie legend związanych z przeszłością Studzienic:

-          „Łowczorz”” wg A. Lyski;

-          „Krajopleski diobły” spisane wg A. Lyski;

2)      Konkurs gwarowy-opowiadanie.

3)      Urządzenie konkursu rysunkowego- ilustracje do legend.

4)      Przygotowanie herbu Studzienic (studnia z żurawiem). Wyjaśnienie pochodzenia herbu i nazwy miejscowości.

5)      Konkurs znajomości legend i historii wsi na podstawie zebranych przez dzieci informacji o wsi.

 

- zna treść legend, w języku gwarowym;

- potrafi opowiedzieć je piękną gwarą;

- rysuje ilustracje do legend;

- potrafi ulepić z masy solnej lub namalować herb Studzienic;

- potrafi wyjaśnić pochodzenie nazwy miejscowości i herbu;

- zbiera informacje o wsi i zapamiętuje ważne informacje;

 

 

3. Szlakiem

kapliczek

 

1)      Wycieczka rowerowa szlakiem studzienickich kapliczek i krzyży przydrożnych.

Opowiadanie ich historii. Porządkowanie ich otoczenia. Fotografowanie lub  ilustrowanie trasy wycieczki. Nanoszenie ich na mapę Studzienic.

 

- potrafi bezpiecznie jeździć rowerem;

- rozpoznaje kapliczki i krzyże przydrożne;

- zna ich historię;

- pomaga w porządkowaniu otoczenia;

- próbuje fotografować lub ilustrować widziane kapliczki;

- potrafi z pomocą nauczyciela nanieść je na mapę;

 

 

4. Studzienice moja mała ojczyzna.

 

1)      Szukanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego powinienem być dumny z mojej miejscowości? Co mogę jako uczeń dla jej piękna uczynić?

2)      Rysowanie ilustracji do albumu z ilustracjami przyrody i krajobrazu wsi.

3)      Nanoszenie na mapę ważnych budynków, miejsc np: lasów, rzeki, dróg, sąsiednich  miejscowości. Utrwalenie kierunków geograficznych.

4)      Pisanie swobodnych tekstów na temat Studzienic.

 

- potrafi odpowiedzieć na pytania;

- wypowiada się na temat, używając dłuższych wypowiedzi;

- rysuje -zamykając myśli zdania w formę plastyczną;

- zna mapę Studzienic, uzupełnia ją zgodnie z kierunkami geograficznymi w odniesieniu do sąsiednich miejscowości;

- aktywnie tworzy- pisząc swobodne teksty;

 

 

5. Ochrona środowiska

 

1)      Lekcje otwarte w lesie. Spotkanie z leśniczym w lesie, zgłębianie tajemniczości lasu. Konkurs wiedzy (międzyklasowy) o tematyce leśnej. Poznanie pracy leśnika. Sprzątanie przez dzieci wybranych terenów leśnych.

2)      Udział w akcji „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”. Konkursy sprawnościowe z wykorzystaniem naturalnego środowiska. Zdobycie dyplomu: Jestem przyjacielem lasu, Jestem znawcą lasu.

3)      Dokarmianie ptaków i zwierząt zimą. Wykonanie karmników i budek lęgowych pod opieką starszych kolegów i rodziny.

4)   Rozpoznawanie starych drzew, kamieni.

4)      Tworzenie swobodnych tekstów: „Opowiadanie starego dębu...” lub „Gdy

      byłem  kamieniem...”

 

- poznaje i szanuje las, lubi w nim przebywać w zgodzie z przyrodą;

- poznaje pracę leśnika, zgłębia wiadomości o lesie;

- sprząta wybrany teren, upomina i pilnuje, by nikt nie śmiecił;

- jest sprawny, chętnie bierze udział w konkursach sprawnościowych;

- jest dumny ze swej wiedzy, potrafi ją przekazać innym;

- dba o zwierzęta i ptaki  zimą;

- potrafi tworzyć historię, badać pochodzenie i przeszłość drzew, kamieni itp...;

jest odpowiedzialny za otaczającą nas przyrodę;

MOJA WIEŚ NA ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ

 

1)      Życie ludzi na wsi i  w mieści.

 

 

1)      Zwiedzanie zabytków Pszczyny: zamku, parku, muzeum prasy, rynku, poczty, dworca PKP. Obserwowanie, poznawanie i porównywanie sposobów życia ludzi dawniej i dziś (podróżowanie, ubieranie, mieszkanie, odpoczynek).

2)      Rysowanie w muzeum wybranych eksponatów. Udział w konkursie plastycznym „ Moja przygoda w Muzeum”.

3)      Zwiedzanie skansenu w Pszczynie. Zajęcia w zagrodzie. Oglądanie dawnych budynków gospodarskich i mieszkalnych: stodoły, kuźni, wozowni, chałupy. Oglądanie dawnych narzędzi rolniczych, pojazdów, uprzęży, mebli, sprzętu domowego i ubrań chłopskich. Układanie podpisów pod ilustracjami przedstawiającymi dawne i współczesne narzędzia rolnicze.

4)      Składanka - dawne budynki, wstążka do kapelusza, projekt zapaski jako element dawnego stroju rodzinnego i świątecznego.

5)      Oglądanie, opisywanie i przymierzanie stroju. Wyklejanie stroju ludowego.

6)      Dalsze tworzenie i ubogacanie kącika regionalnego.

 

- zna zabytki Pszczyny, potrafi je rozpoznać w różnych sytuacjach;

- potrafi zachować się na poczcie (wysyła-nie listu, kupienie znaczka), zna pracę dworca PKS i PKP;

- porównuje sposoby podróżowania, ubierania, mieszkania i odpoczynku;

- poznaje w skansenie dawne zabudowania, narzędzia rolnicze, pojazdy, ubiory;

- zna nazwy regionalne sprzętów, ubiorów;

- potrafi zaprojektować elementy stroju codziennego i świątecznego;

- opisuje, przymierza strój ludowy;

- szuka z dziadkami i babciami dawnych sprzętów w domu w celu ubogacenia szkolnego kącika regionalnego;

 

2)      Zajęcia ludności

1)      Prezentowanie ruchem zajęć ludności, odgadywanie znaczenia. Spotkanie z górnikiem, policjantem, ogrodnikiem, rolnikiem, leśnikiem.

2)      Oglądanie ilustracji, wystawa zdjęć. Malowanie sylwetek ludzi różnych zawodów. Tworzenie i porównywanie obecnych i dawnych zawodów w naszej miejscowości.

3)      Kim będę, kiedy dorosnę? - Odpowiedzi pisemne, ustne, plastyczne. Doszukiwanie się tradycji rodzinnych w wyborze zawodu.

- potrafi zaprezentować ruchem wybrany zawód;

- zadaje pytania na interesujący go temat;

- przynosi zdjęcia ilustracje i opowiada o nich;

- zna zawody swoich bliskich;

- potrafi opowiedzieć o tradycjach rodzinnych związanych z zawodem;

- marzy i opowiada o wybranym zawodzie, stosuje różne formy wypowiedzi;

 

 

SZKOŁA,  JA

 I  MOJA  RODZINA

 

1) Moja rodzina

 

1)      Wykonywanie albumu rodzinnego. Opisywanie i nazywanie członków rodziny, stopień pokrewieństwa. Wyszukiwanie i przedstawianie znaczących pamiątek rodzinnych. Łączenie ich z przeszłością Studzienic.

2)      Uzupełnianie drzewa genealogicznego narysowanymi sylwetkami członków rodzin lub ich fotografiami.

3)      Zabawy z dawnych lat. Słuchanie opowieści dziadków.

4)      Zabawa w dom. Domowy teatrzyk - kukiełki z łyżek lub rękawiczek. Wyliczanki.

 

- potrafi wykonać album rodzinny;

- opisuje i zna imiona, nazwiska, stopnie pokrewieństwa członków rodziny;

- łączy rodzinę, jej pochodzenie z przeszłością Studzienic;

- uzupełnia drzewo genealogiczne;

- zna zabawy z dawnych lat z opowiadań swoich dziadków i babci- uczy swoich kolegów;

- przedstawia swoją rodzinę za pomocą teatrzyku lub dramy;

 

2)Uroczystości

    rodzinne

1)      Spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca;

2)      Rodzinne śpiewanie starych piosenek biesiadnych;

3)      Pisanie swobodnych tekstów i życzeń dla członków swoich rodzin z okazji różnych świąt i rocznic;

4)      Przygotowanie własnoręcznie wykonanych prezentów, kartek świątecznych itp.

5)      Oglądanie fotografii związanych z uroczystościami i obrzędami religijnymi w rodzinie: urodziny, chrzest, roczek, komunia, wesele, pogrzeb, święta religijne.

6)      Wykonywanie ozdób choinkowych, pisanek, palm, figurek do szopek i lampionów roratnich.

- odwiedza swoich bliskich, wspólnie śpiewa, opowiada;

- potrafi napisać i powiedzieć wiersz, życzenia z różnych okazji;

- ogląda i opowiada o fotografiach rodzinnych;

- bierze udział w uroczystościach rodzinnych i religijnych;

- potrafi wykonać ozdoby, stroiki świąteczne;

3)  Dom i szkoła

1)      Organizowanie imprez środowiskowych, integrujących środowisko rodzinne i szkolne: Jasełka, teatrzyk dla Babci i Dziadka, zabawę szkolną dla rodziców, spotkanie z okazji Dnia Matki i Ojca.

2)      Biesiada Studzienicka połączona z tańcami, konkursami sprawnościowymi dla całych rodzin.

- przygotowuje wierszyki, uczy się roli do teatrzyku, jasełek;

- zna piosenki i pieśni biesiadne;

- bierze udział w zabawach, konkursach;

- przygotowuje stroje i poczęstunek dla bliskich;

4)  Znaczenie szkoły w środowisku

1)      Czytanie fragmentów kroniki szkolnej.

2)      Wywiad z dyrektorem szkoły.

3)      Udział w sejmiku uczniowskim.

4)      Wykonanie makiety szkoły.

5)      Konkurs fotograficzny - „Nasi nauczyciele”.

- zna historię swojej szkoły;

- pyta dyrektora i nauczycieli o plany związane z rozwojem szkoły;

- rozpoznaje zdjęcia nauczycieli;

- zna swoich nauczycieli;

 

TRADYCJE, ZWYCZAJE OBRZĘDY

 

1) Święta religijne

 

1)      Przygotowanie wigilii klasowej. Nauka kolęd. Opowiadanie „Święta w naszym domu i w domu mojej babci”. Kartka świąteczna. Przygotowanie makówek, strojenie ciastek i pierników. Ubieranie choinki.

2)      Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych. Przygotowanie koszyczka wielkanocnego, pisanek. Wykonanie książeczki: Najśmieszniejsze chwile w czasie świąt.

3)      Boże Ciało - przygotowanie do procesji, ozdobienie ołtarzy, okien w domach.

4)      Odpust - sprzątanie i dekorowanie Kościoła, figurek, domów.

 

- zna zwyczaje związane z przygotowaniem tradycyjnej wigilii;

- potrafi o wigilii opowiadać;

- zna kolędy, wykonuje kartkę, ubiera choinkę;

- zna zwyczaje wielkanocne;

- przygotowuje „święcone”, ozdabia pisanki;

- obserwuje i rysuje śmieszne sytuacje;

- bierze czynny udział w procesji i przygotowaniu do niej;

- bierze udział w przygotowaniach i świętowaniu odpustowym;

 

 

2) Zachowane tradycje

 

1)      Marzanna i gaik. Wykonywanie Marzanny i i topienie kukły. Inscenizacje i piosenki o tematyce wiosennej. Prace plastyczne: Jak powitaliśmy wiosnę?

2)      Dożynki. Udział w dożynkach wiejskich. Śpiewanie pieśni dożynkowych. Udział w przygotowaniu części artystycznej. Wykonanie bukietu z kłosów i kwiatków oraz wystawy warzyw.

3)      Mikołaj - chodzenie grupy przebierańców z Mikołajem po szkole, wiosce.

Obdarowywanie się prezentami.

4)      Kolędnicy i Trzej Królowie - 6 I w święto Trzech Króli chodzenie po wsi z pieśniami, życzeniami. Wspólne śpiewanie kolęd.

 

 

- wykonuje z kolegami kukłę i goik;

- uczy się na pamięć wierszyków i piosenek o tematyce wiosennej- rysuje na temat;

- bierze udział w dożynkach wiejskich;

- uczy się wierszy i piosenek;

- wykonuje bukiet z kłosów i kwiatów;

- bierze udział w spotkaniu mikołajkowym;

- zna zwyczaj kolędowania i wspólnego śpiewania kolęd;

 

3) Wierzenia i wróżby

 

1)      Wróżby i przepowiednie andrzejkowe;

2)      Wróżby wigilijne, noworoczne i wielkanocne.

3)      Wykonanie ilustracji przysłów i porzekadeł ludowych związanych z kalendarzem i pogodą.

 

- zna wróżby i przepowiednie;

- sam próbuje czy się sprawdzają;

- potrafi interpretować znaczenie przysłów i narysować je;

-uczy się obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie;

 

 

4) Pieśni, przyśpiewki, przysłowia, opowieści

 

1)      Spotkanie z babciami, dziadkami. Słuchanie bajek i wspomnień, śpiewanie pieśni i przyśpiewek. Zebranie w śpiewnik tekstów zaśpiewanych przez babcie.

2)      Konkurs recytatorski „Po naszymu czyli po śląsku”.

3)      Konkurs na starą fotografię i historię rodzinną.

 

- odczuwa  więź, potrzebę spotykania się wspólnego śpiewania;

- uczy się na pamięć i zapisuje teksty piosenek i bajek;

- bierze udział w konkursie gwarowym;

- szuka i opisuje starą fotografię rodzinną;

 

 

5) Tańce i melodie

 

1)      Nauka tańców z naszego regionu: Kowol, miotlorz, trojok.

2)      Rozpoznawanie melodii śpiewanych i granych na Ziemi Pszczyńskiej.

       Słuchanie zespołu „Pszczyna”.

 

- umie zatańczyć tańce z naszego regionu;

- rozpoznaje melodie grane przez kapele na Ziemi Pszczyńskiej;

 

5) Godomy po

    naszymu

1)      Rozmowy ze starszymi osobami, na przerwach, na lekcjach - gwarą.

2)      Tworzenie słowników gwarowych. Wypisywanie zwrotów rzadko już dziś używanych.

3)      Tworzenie teatrzyków gwarowych.

- jest dumny, że rozumie, zna i porozumiewa się gwarą;

- tworzy słowniczki gwarowe;

- wypisuje i wyjaśnia zwroty;

- bierze udział w przygotowaniu krótkich scenek rodzajowych - gwarowych;

 

MOJA WIEŚ CZĘŚCIĄ POLSKI

I EUROPY

1)  

Gmina, Powiat,

     Województwo

1)      Spotkanie z radnym, sołtysem i dyrektorem szkoły. Przybliżenie dzieciom problemów, którymi zajmują się władze sołectwa, gminy, powiatu, województwa.

2)      Praca z lokalną gazetą „Głos Pszczyński” - wyszukiwanie tytułów artykułów związanych z życiem społecznym i politycznym naszej gminy.

3)      Próby przeprowadzenia wywiadu i napisanie  artykułu do klasowej gazetki na temat pracy radnego lub sołtysa.

- zna imię i nazwisko zaproszonych do klasy gości;

- rozumie i stosuje w  zdaniach słowa: gmina, powiat, województwo;

- wyszukuje w gazecie tytuły, czyta fragmenty artykułów o ważnych wydarzeniach w regionie;

- potrafi zadawać pytania na temat pracy radnego, zapisać odpowiedzi;

 

 

2) Nasi przyja-   ciele   z Europy

 

1)      Słuchanie piosenek ludowych z innych krajów.

2)      Rysowanie postaci dzieci w różnych strojach ludowych.

3)      Wysyłanie kartek z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka do dzieci z różnych krajów (adresy z internetu). Przygotowanie krótkiej informacji ze zdjęciem o klasie i szkole.

 

- potrafi słuchać z zainteresowaniem piosenek ludowych z innych krajów;

- umie narysować postacie dzieci w różnych strojach;

- opracowuje kartkę do koleżanki lub kolegi z innego kraju;

-korzysta z pomocą starszych kolegów z  internetu;

 

 

3) Rocznice

    narodowe

 

1)      Znamy znaki narodowe: herb, godło, flaga, hymn.

2)      Znajomość historii Polski powiązaną z datami 3 Maja, 11 Listopada.

3)      Słuchanie opowiadań, oglądanie filmów, fotografii, pamiątek.

4)      Sylwetki wielkich Polaków.

5)      Opieka nad miejscami pamięci narodowej.

6)      Konkurs wiedzy o odzyskaniu przez Polskę niepodległości.

 

 

- zna symbole i znaki narodowe;

- zna fakty historyczne powiązane z 3 maja i 11 listopada;

- zna sylwetki wielkich Polaków;

- opiekuje się miejscami pamięci;

- bierze udział w konkursie wiedzy o Polsce;