PROGRAM „STĄD
POCHODZĘ”
Krąg tematyczny |
Temat dnia |
Tematyka
zajęć - Aktywność ucznia
|
Umiejętności i efekty wychowawcze |
MOJA WIEŚ |
1. Moja rodzinna miejscowość |
1) Wycieczka po Studzienicach, rozpoznawanie ważniejszych obiektów, nazw ulic, domów koleżanek i kolegów. 2) Utrwalanie kierunków geograficznych- północ, południe, zachód, wschód. Ilustrowanie mapy miejscowości. Przeglądanie i naklejanie na mapę fotografii np. swojego domu, szkoły. 3) Rozmowa z dziadkiem i babcią na temat przeszłości wsi, gdy nie było nazw ulic, często występujące nazwiska, przydomki. 4) Liczenie domów na swojej ulicy, numery parzyste-nieparzyste. Obliczanie ilu mieszkańców liczy dana ulica (lub drzew, garaży itp.). 5) Konkurs plastyczny: „Moja rodzinna miejscowość”. |
Uczeń: - zna nazwę miejscowości; - umie rozpoznać ważniejsze obiekty; - zna swój adres-ulicę, nr domu; - rozpoznaje kierunki geograficzne w odniesieniu do szkoły, swojego domu...; - zna liczby parzyste i nieparzyste, oblicza ilość mieszkańców, drzew itp...; |
2. Dzieje Studzienic w legendzie i historii |
1) Słuchanie legend związanych z przeszłością Studzienic: - „Łowczorz”” wg A. Lyski; - „Krajopleski diobły” spisane wg A. Lyski; 2) Konkurs gwarowy-opowiadanie. 3) Urządzenie konkursu rysunkowego- ilustracje do legend. 4) Przygotowanie herbu Studzienic (studnia z żurawiem). Wyjaśnienie pochodzenia herbu i nazwy miejscowości. 5) Konkurs znajomości legend i historii wsi na podstawie zebranych przez dzieci informacji o wsi. |
- zna treść legend, w języku gwarowym; - potrafi opowiedzieć je piękną gwarą; - rysuje ilustracje do legend; - potrafi ulepić z masy solnej lub namalować herb Studzienic; - potrafi wyjaśnić pochodzenie nazwy miejscowości i herbu; - zbiera informacje o wsi i zapamiętuje ważne informacje; |
|
3. Szlakiem kapliczek |
1) Wycieczka rowerowa szlakiem studzienickich kapliczek i krzyży przydrożnych. Opowiadanie ich historii. Porządkowanie ich otoczenia. Fotografowanie lub ilustrowanie trasy wycieczki. Nanoszenie ich na mapę Studzienic. |
- potrafi bezpiecznie jeździć rowerem; - rozpoznaje kapliczki i krzyże przydrożne; - zna ich historię; - pomaga w porządkowaniu otoczenia; - próbuje fotografować lub ilustrować widziane kapliczki; - potrafi z pomocą nauczyciela nanieść je na mapę; |
|
4. Studzienice moja mała ojczyzna. |
1) Szukanie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego powinienem być dumny z mojej miejscowości? Co mogę jako uczeń dla jej piękna uczynić? 2) Rysowanie ilustracji do albumu z ilustracjami przyrody i krajobrazu wsi. 3) Nanoszenie na mapę ważnych budynków, miejsc np: lasów, rzeki, dróg, sąsiednich miejscowości. Utrwalenie kierunków geograficznych. 4) Pisanie swobodnych tekstów na temat Studzienic. |
- potrafi odpowiedzieć na pytania; - wypowiada się na temat, używając dłuższych wypowiedzi; - rysuje -zamykając myśli zdania w formę plastyczną; - zna mapę Studzienic, uzupełnia ją zgodnie z kierunkami geograficznymi w odniesieniu do sąsiednich miejscowości; - aktywnie tworzy- pisząc swobodne teksty; |
|
5. Ochrona środowiska |
1) Lekcje otwarte w lesie. Spotkanie z leśniczym w lesie, zgłębianie tajemniczości lasu. Konkurs wiedzy (międzyklasowy) o tematyce leśnej. Poznanie pracy leśnika. Sprzątanie przez dzieci wybranych terenów leśnych. 2) Udział w akcji „Sprzątanie świata”, „Dzień Ziemi”. Konkursy sprawnościowe z wykorzystaniem naturalnego środowiska. Zdobycie dyplomu: Jestem przyjacielem lasu, Jestem znawcą lasu. 3) Dokarmianie ptaków i zwierząt zimą. Wykonanie karmników i budek lęgowych pod opieką starszych kolegów i rodziny. 4) Rozpoznawanie starych drzew, kamieni. 4) Tworzenie swobodnych tekstów: „Opowiadanie starego dębu...” lub „Gdy |
- poznaje i szanuje las, lubi w nim przebywać w zgodzie z przyrodą; - poznaje pracę leśnika, zgłębia wiadomości o lesie; - sprząta wybrany teren, upomina i pilnuje, by nikt nie śmiecił; - jest sprawny, chętnie bierze udział w konkursach sprawnościowych; - jest dumny ze swej wiedzy, potrafi ją przekazać innym; - dba o zwierzęta i ptaki zimą; - potrafi tworzyć historię, badać pochodzenie i przeszłość drzew, kamieni itp...; |
|
MOJA WIEŚ NA ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ |
1) Życie ludzi na wsi i w mieści. |
1) Zwiedzanie zabytków Pszczyny: zamku, parku, muzeum prasy, rynku, poczty, dworca PKP. Obserwowanie, poznawanie i porównywanie sposobów życia ludzi dawniej i dziś (podróżowanie, ubieranie, mieszkanie, odpoczynek). 2) Rysowanie w muzeum wybranych eksponatów. Udział w konkursie plastycznym „ Moja przygoda w Muzeum”. 3) Zwiedzanie skansenu w Pszczynie. Zajęcia w zagrodzie. Oglądanie dawnych budynków gospodarskich i mieszkalnych: stodoły, kuźni, wozowni, chałupy. Oglądanie dawnych narzędzi rolniczych, pojazdów, uprzęży, mebli, sprzętu domowego i ubrań chłopskich. Układanie podpisów pod ilustracjami przedstawiającymi dawne i współczesne narzędzia rolnicze. 4) Składanka - dawne budynki, wstążka do kapelusza, projekt zapaski jako element dawnego stroju rodzinnego i świątecznego. 5) Oglądanie, opisywanie i przymierzanie stroju. Wyklejanie stroju ludowego. 6) Dalsze tworzenie i ubogacanie kącika regionalnego. |
- zna zabytki Pszczyny, potrafi je rozpoznać w różnych sytuacjach; - potrafi zachować się na poczcie (wysyła-nie listu, kupienie znaczka), zna pracę dworca PKS i PKP; - porównuje sposoby podróżowania, ubierania, mieszkania i odpoczynku; - poznaje w skansenie dawne zabudowania, narzędzia rolnicze, pojazdy, ubiory; - zna nazwy regionalne sprzętów, ubiorów; - potrafi zaprojektować elementy stroju codziennego i świątecznego; - opisuje, przymierza strój ludowy; - szuka z dziadkami i babciami dawnych sprzętów w domu w celu ubogacenia szkolnego kącika regionalnego; |
2) Zajęcia ludności |
1) Prezentowanie ruchem zajęć ludności, odgadywanie znaczenia. Spotkanie z górnikiem, policjantem, ogrodnikiem, rolnikiem, leśnikiem. 2) Oglądanie ilustracji, wystawa zdjęć. Malowanie sylwetek ludzi różnych zawodów. Tworzenie i porównywanie obecnych i dawnych zawodów w naszej miejscowości. 3) Kim będę, kiedy dorosnę? - Odpowiedzi pisemne, ustne, plastyczne. Doszukiwanie się tradycji rodzinnych w wyborze zawodu. |
- potrafi zaprezentować ruchem wybrany zawód; - zadaje pytania na interesujący go temat; - przynosi zdjęcia ilustracje i opowiada o nich; - zna zawody swoich bliskich; - potrafi opowiedzieć o tradycjach rodzinnych związanych z zawodem; - marzy i opowiada o wybranym zawodzie, stosuje różne formy wypowiedzi; |
|
SZKOŁA, JA I MOJA RODZINA |
1) Moja rodzina |
1) Wykonywanie albumu rodzinnego. Opisywanie i nazywanie członków rodziny, stopień pokrewieństwa. Wyszukiwanie i przedstawianie znaczących pamiątek rodzinnych. Łączenie ich z przeszłością Studzienic. 2) Uzupełnianie drzewa genealogicznego narysowanymi sylwetkami członków rodzin lub ich fotografiami. 3) Zabawy z dawnych lat. Słuchanie opowieści dziadków. 4) Zabawa w dom. Domowy teatrzyk - kukiełki z łyżek lub rękawiczek. Wyliczanki. |
- potrafi wykonać album rodzinny; - opisuje i zna imiona, nazwiska, stopnie pokrewieństwa członków rodziny; - łączy rodzinę, jej pochodzenie z przeszłością Studzienic; - uzupełnia drzewo genealogiczne; - zna zabawy z dawnych lat z opowiadań swoich dziadków i babci- uczy swoich kolegów; - przedstawia swoją rodzinę za pomocą teatrzyku lub dramy; |
rodzinne |
1) Spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca; 2) Rodzinne śpiewanie starych piosenek biesiadnych; 3) Pisanie swobodnych tekstów i życzeń dla członków swoich rodzin z okazji różnych świąt i rocznic; 4) Przygotowanie własnoręcznie wykonanych prezentów, kartek świątecznych itp. 5) Oglądanie fotografii związanych z uroczystościami i obrzędami religijnymi w rodzinie: urodziny, chrzest, roczek, komunia, wesele, pogrzeb, święta religijne. |
- odwiedza swoich bliskich, wspólnie śpiewa, opowiada; - potrafi napisać i powiedzieć wiersz, życzenia z różnych okazji; - ogląda i opowiada o fotografiach rodzinnych; - bierze udział w uroczystościach rodzinnych i religijnych; - potrafi wykonać ozdoby, stroiki świąteczne; |
|
3) Dom i szkoła |
1) Organizowanie imprez środowiskowych, integrujących środowisko rodzinne i szkolne: Jasełka, teatrzyk dla Babci i Dziadka, zabawę szkolną dla rodziców, spotkanie z okazji Dnia Matki i Ojca. 2) Biesiada Studzienicka połączona z tańcami, konkursami sprawnościowymi dla całych rodzin. |
- przygotowuje wierszyki, uczy się roli do teatrzyku, jasełek; - zna piosenki i pieśni biesiadne; - bierze udział w zabawach, konkursach; - przygotowuje stroje i poczęstunek dla bliskich; |
|
4) Znaczenie szkoły w środowisku |
1) Czytanie fragmentów kroniki szkolnej. 2) Wywiad z dyrektorem szkoły. 3) Udział w sejmiku uczniowskim. 4) Wykonanie makiety szkoły. 5) Konkurs fotograficzny - „Nasi nauczyciele”. |
- zna historię swojej szkoły; - pyta dyrektora i nauczycieli o plany związane z rozwojem szkoły; - rozpoznaje zdjęcia nauczycieli; - zna swoich nauczycieli; |
|
TRADYCJE, ZWYCZAJE OBRZĘDY |
1) Święta religijne |
1) Przygotowanie wigilii klasowej. Nauka kolęd. Opowiadanie „Święta w naszym domu i w domu mojej babci”. Kartka świąteczna. Przygotowanie makówek, strojenie ciastek i pierników. Ubieranie choinki. 2) Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych. Przygotowanie koszyczka wielkanocnego, pisanek. Wykonanie książeczki: Najśmieszniejsze chwile w czasie świąt. 3) Boże Ciało - przygotowanie do procesji, ozdobienie ołtarzy, okien w domach. 4) Odpust - sprzątanie i dekorowanie Kościoła, figurek, domów. |
- zna zwyczaje związane z przygotowaniem tradycyjnej wigilii; - potrafi o wigilii opowiadać; - zna kolędy, wykonuje kartkę, ubiera choinkę; - zna zwyczaje wielkanocne; - przygotowuje „święcone”, ozdabia pisanki; - obserwuje i rysuje śmieszne sytuacje; - bierze czynny udział w procesji i przygotowaniu do niej; - bierze udział w przygotowaniach i świętowaniu odpustowym; |
2) Zachowane tradycje |
1) Marzanna i gaik. Wykonywanie Marzanny i i topienie kukły. Inscenizacje i piosenki o tematyce wiosennej. Prace plastyczne: Jak powitaliśmy wiosnę? 2) Dożynki. Udział w dożynkach wiejskich. Śpiewanie pieśni dożynkowych. Udział w przygotowaniu części artystycznej. Wykonanie bukietu z kłosów i kwiatków oraz wystawy warzyw. 3) Mikołaj - chodzenie grupy przebierańców z Mikołajem po szkole, wiosce. Obdarowywanie się prezentami. 4) Kolędnicy i Trzej Królowie - 6 I w święto Trzech Króli chodzenie po wsi z pieśniami, życzeniami. Wspólne śpiewanie kolęd. |
- wykonuje z kolegami kukłę i goik; - uczy się na pamięć wierszyków i piosenek o tematyce wiosennej- rysuje na temat; - bierze udział w dożynkach wiejskich; - uczy się wierszy i piosenek; - wykonuje bukiet z kłosów i kwiatów; - bierze udział w spotkaniu mikołajkowym; - zna zwyczaj kolędowania i wspólnego śpiewania kolęd; |
|
3) Wierzenia i wróżby |
1) Wróżby i przepowiednie andrzejkowe; 2) Wróżby wigilijne, noworoczne i wielkanocne. 3) Wykonanie ilustracji przysłów i porzekadeł ludowych związanych z kalendarzem i pogodą. |
- zna wróżby i przepowiednie; - sam próbuje czy się sprawdzają; - potrafi interpretować znaczenie przysłów i narysować je; -uczy się obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie; |
|
4) Pieśni, przyśpiewki, przysłowia, opowieści |
1) Spotkanie z babciami, dziadkami. Słuchanie bajek i wspomnień, śpiewanie pieśni i przyśpiewek. Zebranie w śpiewnik tekstów zaśpiewanych przez babcie. 2) Konkurs recytatorski „Po naszymu czyli po śląsku”. 3) Konkurs na starą fotografię i historię rodzinną. |
- odczuwa więź, potrzebę spotykania się wspólnego śpiewania; - uczy się na pamięć i zapisuje teksty piosenek i bajek; - bierze udział w konkursie gwarowym; - szuka i opisuje starą fotografię rodzinną; |
|
5) Tańce i melodie |
1) Nauka tańców z naszego regionu: Kowol, miotlorz, trojok. 2) Rozpoznawanie melodii śpiewanych i granych na Ziemi Pszczyńskiej. Słuchanie zespołu „Pszczyna”. |
- umie zatańczyć tańce z naszego regionu; - rozpoznaje melodie grane przez kapele na Ziemi Pszczyńskiej; |
|
5) Godomy po |
1) Rozmowy ze starszymi osobami, na przerwach, na lekcjach - gwarą. 2) Tworzenie słowników gwarowych. Wypisywanie zwrotów rzadko już dziś używanych. 3) Tworzenie teatrzyków gwarowych. |
- jest dumny, że rozumie, zna i porozumiewa się gwarą; - tworzy słowniczki gwarowe; - wypisuje i wyjaśnia zwroty; - bierze udział w przygotowaniu krótkich scenek rodzajowych - gwarowych; |
|
MOJA WIEŚ CZĘŚCIĄ POLSKI I EUROPY |
1) Gmina, Powiat, Województwo |
1) Spotkanie z radnym, sołtysem i dyrektorem szkoły. Przybliżenie dzieciom problemów, którymi zajmują się władze sołectwa, gminy, powiatu, województwa. 2) Praca z lokalną gazetą „Głos Pszczyński” - wyszukiwanie tytułów artykułów związanych z życiem społecznym i politycznym naszej gminy. 3) Próby przeprowadzenia wywiadu i napisanie artykułu do klasowej gazetki na temat pracy radnego lub sołtysa. |
- zna imię i nazwisko zaproszonych do klasy gości; - rozumie i stosuje w zdaniach słowa: gmina, powiat, województwo; - wyszukuje w gazecie tytuły, czyta fragmenty artykułów o ważnych wydarzeniach w regionie; - potrafi zadawać pytania na temat pracy radnego, zapisać odpowiedzi; |
1) Słuchanie piosenek ludowych z innych krajów. 2) Rysowanie postaci dzieci w różnych strojach ludowych. 3) Wysyłanie kartek z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka do dzieci z różnych krajów (adresy z internetu). Przygotowanie krótkiej informacji ze zdjęciem o klasie i szkole. |
- potrafi słuchać z zainteresowaniem piosenek ludowych z innych krajów; - umie narysować postacie dzieci w różnych strojach; - opracowuje kartkę do koleżanki lub kolegi z innego kraju; -korzysta z pomocą starszych kolegów z internetu; |
||
1) Znamy znaki narodowe: herb, godło, flaga, hymn. 2) Znajomość historii Polski powiązaną z datami 3 Maja, 11 Listopada. 3) Słuchanie opowiadań, oglądanie filmów, fotografii, pamiątek. 4) Sylwetki wielkich Polaków. 5) Opieka nad miejscami pamięci narodowej. 6) Konkurs wiedzy o odzyskaniu przez Polskę niepodległości. |
- zna symbole i znaki narodowe; - zna fakty historyczne powiązane z 3 maja i 11 listopada; - zna sylwetki wielkich Polaków; - opiekuje się miejscami pamięci; - bierze udział w konkursie wiedzy o Polsce; |