Danuta Abramowicz - Heczko
SCENARIUSZ „DAWNE DZIECIĘCE ZABAWY”
HASŁO PROGRAMOWE: TRADYCJE, OBRZĘDY, ZWYCZAJE
ZIEMI PSZCZYŃSKIEJ – cykl zajęć odnoszących się do wartości kultury ludowej.
CEL GŁÓWNY: opracowanie programu
taneczno- muzycznego opartego na zabawach dziecięcych, tańcach, pieśniach,
tekstach śląskich.
CELE OPERACYJNE: Uczestnik zajęć
UMIE:
·
Rytmizować wyliczanki dziecięce;
·
Zatańczyć
kroki, figury i układy taneczne wykorzystane w programie;
·
Zaśpiewać
pieśni i przyśpiewki wykorzystane w programie;
·
Posługiwać
się gwarą;
·
Interpretować
aktorsko i wykonać powierzoną rolę;
ROZUMIE:
·
Potrzebę
poznawania obyczajów, zabaw dziecięcych, wyliczanek, dawnych zwyczajów;
·
Potrzebę
poznawania pieśni i tańców ludowych własnego regionu;
·
Konieczność
kultywowania i przekazywania tradycji;
·
Twórczy
charakter pracy zespołowej oraz wzajemną inspirację w działaniu;
·
Znaczenie
estetycznego przygotowania rekwizytów i oprawy plastycznej;
POTRAFI:
·
Współpracować
z grupą;
·
Rozładowywać
napięcia i stresy podczas wspólnej zabawy;
·
Swobodnie
poruszać się na scenie;
·
Przenosić
pozytywne emocje z aktora na widza;
·
Zadbać
o własny estetyczny wygląd na scenie;
TEMAT: DAWNE DZIECIĘCE ZABAWY
TERMIN REALIZACJI: dowolny
CZAS REALIZACJI: minimum 30 godzin
METODY I FORMY PRACY:
·
Ćwiczenia
emisyjne, dykcyjne i oddechowe przygotowujące do prawidłowego wykonania pieśni
i przyśpiewek;
·
Nauka
wyliczanek i rymowanek dziecięcych;
·
Rytmizowanie
tekstów
·
Nauka
pieśni i przyśpiewek śląskich;
·
Ćwiczenia
różnych technik tanecznych rozwijające sprawność ruchową;
·
Nauka
kroków tanecznych i układów choreograficznych poszczególnych tańców;
·
Nauka
tekstów gwarowych oraz ich interpretacja;
·
Zasady
ruchu i gestu scenicznego, kontakt z widzem;
POMOCE
DYDAKTYCZNE: akordeon, stroje ludowe,
dawne zabawki dziecięce (wiklinowe wózki dla lalek, wózki drabiniaste, kołyski,
koniki drewniane na sznurku, ptaszek na kółkach, koń na biegunach, gałgankowe
lalki).
UCZESTNICY: Zespół pieśni i tańca – osiem par (16 osób)
Najmłodsze dzieci ubrane w stroje „na co dzień” wchodzą na scenę tanecznym, spokojnym krokiem śpiewając dwie zwrotki kołysanki i wnosząc rekwizyty: gałgankowe lalki, kołyski, wózki, koniki i inne zabawki. Poruszają się po całej scenie, na koniec układając wszystkie zabawki wzdłuż krawędzi sceny oprócz lalek, które zostają na rękach.
Śpiew: /:Aaa, kotki dwa, szaro-bure obydwa,
Nic nie będą robiły tylko dzieci
bawiły:/
Je, zoboczcie wiela tam jest dziecek na dworze!
Wiela dziecek, ale dużo dziecek, o jeju!
Dziewczynka II: I Ancia tyż tam jest.
Dziewczynka III: Podźmy do nich, to się ale uciesznie pobawiymy.
Dziewczynka IV: To jest prowda, bo Zefek zawsze coś fajnego umiy wymyślić.
Wszyscy: machając przywołującym gestem wychodzą za
kulisy
No to idymy.
Po
chwili ta sama grupa dzieci (8 osób)wychodzi na scenę wężykiem trzymając między
sobą gałgankowe lalki.
Śpiew: /:Nitko, nitko, oj niteczko,
Zawijaj mi się w kółeczko,
W ładny kłębek mi się zwiń,
Tylko mi się nie przerwij.:/
Taniec: I zwrotka
Dzieci poruszają się wężykiem od lewej do prawej kulisy i odwrotnie, w kierunku przodu sceny.
Mniejsze dzieci zwijają nitkę w kłębek na środku sceny. W tym czasie druga grupa dzieci (8 osób) wychodzi wężykiem z prawej kulisy i okrąża kręcący się na środku „kłębek” formując na koniec szereg ustawiony twarzą do sceny.
Dzieci ustawione w szeregu podnoszą złączone ręce do góry. Dzieci z pierwszej grupy rozwijają kłębek i przechodzą pod podniesionymi rękami między czwartą a piątą osobą tworząc krzyżyk
IV zwrotka
Z krzyżyka dzieci formują cztery koła, po cztery osoby, poruszające się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Jedno z przodu sceny, drugie z tyłu i dwa po bokach.
Śpiew: Kosiu, kosiu, kosiany, pojadymy do
mamy,
A
od mamy do taty, jest tam piesek kudłaty.
Ref: Posadzą
nos na stoliczku, dadzom chleba po kraiczku
Ze
solą, ze solą aż się krówki pocielą.
Taniec: Podczas melodii refrenu wszyscy z kółek
przechodzą cwałem do ustawienia w dwóch szeregach (mniejsza grupa z tyłu) po czym odwracają się do siebie tworząc pary
ustawione bokiem do widowni.
Takty 1-2 – dwa rytmiczne uderzenia dłońmi w kolana,
dwa rytmiczne uderzenia
dłońmi w dłonie sąsiada.
Takty 3-4 – zamiana miejsc szeregów: pary z tyłu
przechodzą cwałem pod
uniesionymi rękami par z przodu.
Takty 5-8 – obiegnięcia dokoła siebie w parach.
Takty 9-10 – krok w prawo zakończony przytupem i
krok w lewo zakończony
przytupem.
Takty 11-12 – obrót trzema krokami w prawo
zakończony przytupem.
Takty 13-16 – jak takty 9-12 lecz w przeciwnym
kierunku.
Chłopiec I: podchodząc
do przodu sceny:
Ej dziołszki, wy to ino byście się bawiły tymi
lalkami uszytymi ze szmatek.
Chłopiec II: A położcie te lalki spać,
zaśpiywejcie im jako kołysanka, to się bydymy mogli pobawić w kotka i myszka.
Fajnie żeś to Zefek wymyślił, ale jo chca być tom myszką.
Wszyscy: podbiegając
do chłopca II wołają jedno przez drugie:
Jo chca, jo też chca, czymu
niy jo? Czymu ona?
Chłopiec II: Cicho! Ancia zrobi
wyliczanka i bydzie wszystko po sprawiedliwości.
Chłopiec III: Ale najprzod kołysanka.
Podczas śpiewu
dzieci tańczą w rytm kołysanki i układają do wózeczków gałgankowe lalki.
Śpiew: /:Śpij dziecinko, śpij,
Dom ci
jabłka trzy,
A jak
wstaniesz,
To
dostaniesz
Koszyczek
wiśni.:/
Dziewczyna I: Teraz wybierymy kota.
Wszyscy zbiegają się do dziewczyny i formują wokół niej półkole otwarte do widowni. Dziewczyna chodzi dokoła i śpiewnie wylicza:
Ele, mele, dudki, gospodorz
malutki,
Gospodyni garbato, a
córeczka smarkato.
Roz, dwa, trzy, gonisz ty!
Dziewczyna II: A teroz wybierymy myszka.
Ene, due, rike, fake, torba,
borba, ósme smake,
Deus, meus, kosmadeus i morele baks.
Dziewczyna III: Zefek goni Helcia ucieko.
Dziewczyna IV: zwracając się do wybranej myszki:
A uciekej gibko i nie dej
się chycić, bo wiysz jaki z niego gizd.
Podczas
przygrywki wszyscy formują szeregi łapiąc się za ramiona, po cztery osoby
ustawione twarzą do widowni.
Śpiew: /:Uciekaj
myszko do dziury,
Bo cię tam złapie kot bury,
A jak cię złapie kot bury,
To cię obedrze ze skóry.:/
Taniec:
I zwrotka
szeregi kołyszą się w prawo w lewo i w prawo w
przeciwnych kierunkach. Na koniec każdego wersu wszyscy robią zeskokiem ćwierć
obrotu w prawo tworząc nowe szeregi. Najpierw szeregi są ustawione twarzą do
widowni, po pierwszym zeskoku twarzą do lewej kulisy, po drugim twarzą do tyłu
sceny, po trzecim twarzą do prawej kulisy po czwartym z powrotem do sceny. Po
każdym zeskoku zmienia się układ tunelu w którym kot goni myszkę. Na koniec
myszka zostaje złapana z przodu sceny.
II zwrotka
Takty 1-4 – w parach krok do
siebie, od siebie, zmiana miejsc przejściem partnerki pod
ręką
partnera.
Takty 5-8 – jak w takcie
1-4.
Takty 9-12 – obiegnięcie
wokół siebie w parze.
Takty 13-16 – jak w takcie
1-4.
Do przedstawienia można dodać dowolnie dobrane tańce śląskie tańczone
przez dzieci takie jak Owczareczek, Nie chcę cię znać, Diobołek, Mietlorz,
Druciorz itp. opisane w zbiorach Jana Taciny „Śląskie tańce ludowe” lub Janiny
Marcinkowej „Pieśni, taniec i obrzędy Górnego Śląska”.
Głos zza
kulis: Ancia,
Zefek, wieczerzo!
Chłopiec I: Je, ale się już zrobiło
nieskoro.
Dziewczynka I: Muszymy już iść do dom, ale jutro zaś tu
przijdymy.
Przy akompaniamencie polki dzieci opuszczają
scenę zabierając zabawki.
Teksty i melodie piosenek znajdziesz w zbiorze:
A. Dygacz, Pieśni ludowe miasta Katowic,
Katowice 1987
Pomoc:
J. Marcinkowa, K.Sobczyńska, Pieśni, taniec i
obrzędy Górnego Śląska, Warszawa 1973.