CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

Strategicznym celem programu jest kształtowanie umiejętności umożliwiających uczniom poznanie świata, uczenie się i ekspresję poprzez poznanie wartości tkwiących w  ich przyrodniczym, kulturowym i społecznym otoczeniu i w kontekście wartości narodowych, państwowych oraz  ogólnoludzkich.

W realizacji tego celu pomocne będzie określenie celów kształcenia i wychowania dotyczących trzech sfer osobowości ucznia:

 

 

CELE

Chcemy, aby uczniowie:

Cele

dotyczące sfery

poznawczej

osobowości ucznia

 

·        byli ciekawi świata i ludzi, czuli potrzebę zadawania pytań,

·        rozumieli otaczający ich świat i ludzi, odnajdywali w nim miejsce dla siebie,

·        posiadali wiedzę o regionie,

·        rozróżniali to, co uniwersalne od tego, co europejskie, polskie, lokalne;

Cele dotyczące sfery

emocjonalno – motywacyjnej

osobowości ucznia

·        mieli poczucie własnej tożsamości i więzi emocjonalnej z regionem,

·        byli zaangażowani w funkcjonowanie własnej miejscowości, w życie wspólnoty lokalnej,

·        dostrzegali i uświadamiali sobie wartości tkwiące w „małej ojczyźnie”,

·        byli otwarci na wielość kultur i różnorodność ludzkich zachowań i postaw,

·        byli zdolni do patriotyzmu polegającego na przywiązaniu do regionalnej i narodowej tradycji i odpowiedzialności za przyszłe losy „małej” i „wielkiej” ojczyzny,

Cele dotyczące sfery

działaniowej

osobowości ucznia

 

·        byli przygotowani do życia w społeczności lokalnej,

·        przyczyniali się do zachowania i rozwijania wartości kulturotwórczych regionu,

·        rozwijali umiejętności pełnego realizowania swoich pomysłów,

·        podejmowali inicjatywy, wykazywali się przedsiębiorczością na swoją korzyść, na rzecz szkoły, kolegów, środowiska lokalnego.

 

 

Realizacja tych celów powinna prowadzić do ukształtowania etycznego stosunku do „małej ojczyzny”, która staje się wartością samą w sobie oraz punktem odniesienia do innych wartości. Uświadomienie sobie go daje uczniowi szanse na życie w zgodzie z samym sobą, odnajdywanie harmonii  i równowagi -  „bycie sobą”, „bycie u siebie”. Wpływa na postrzeganie, ocenę i rozumienie zaobserwowanych zjawisk oraz sytuacji, poprzez pryzmat własnej rzeczywistości, zdeterminowany kodem własnej kultury. Chroni przed zagubieniem w kulturze masowej  i anonimowej społeczności.