CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA
Strategicznym celem programu jest kształtowanie umiejętności
umożliwiających uczniom poznanie świata, uczenie się i ekspresję poprzez
poznanie wartości tkwiących w ich
przyrodniczym, kulturowym i społecznym otoczeniu i w kontekście wartości
narodowych, państwowych oraz ogólnoludzkich.
W realizacji
tego celu pomocne będzie określenie celów kształcenia i wychowania dotyczących
trzech sfer osobowości ucznia:
CELE |
Chcemy, aby uczniowie: |
Cele dotyczące sfery poznawczej osobowości ucznia |
·
byli ciekawi
świata i ludzi, czuli potrzebę zadawania pytań, ·
rozumieli
otaczający ich świat i ludzi, odnajdywali w nim miejsce dla siebie, ·
posiadali
wiedzę o regionie, ·
rozróżniali
to, co uniwersalne od tego, co europejskie, polskie, lokalne; |
Cele dotyczące
sfery emocjonalno – motywacyjnej osobowości ucznia |
·
mieli
poczucie własnej tożsamości i więzi emocjonalnej z regionem, ·
byli
zaangażowani w funkcjonowanie własnej miejscowości, w życie wspólnoty lokalnej,
·
dostrzegali i
uświadamiali sobie wartości tkwiące w „małej
ojczyźnie”, ·
byli otwarci
na wielość kultur i różnorodność ludzkich zachowań i postaw, ·
byli zdolni
do patriotyzmu polegającego na przywiązaniu do regionalnej i narodowej
tradycji i odpowiedzialności za przyszłe losy „małej” i „wielkiej” ojczyzny, |
Cele dotyczące sfery działaniowej osobowości ucznia |
·
byli
przygotowani do życia w społeczności lokalnej, ·
przyczyniali
się do zachowania i rozwijania wartości kulturotwórczych regionu, ·
rozwijali
umiejętności pełnego realizowania swoich pomysłów, ·
podejmowali
inicjatywy, wykazywali się przedsiębiorczością na swoją korzyść, na rzecz
szkoły, kolegów, środowiska lokalnego. |
Realizacja tych celów powinna prowadzić do ukształtowania etycznego
stosunku do „małej ojczyzny”, która staje się wartością samą w sobie oraz
punktem odniesienia do innych wartości. Uświadomienie sobie go daje uczniowi
szanse na życie w zgodzie z samym sobą, odnajdywanie harmonii i równowagi - „bycie sobą”, „bycie u siebie”. Wpływa na postrzeganie, ocenę i
rozumienie zaobserwowanych zjawisk oraz sytuacji, poprzez pryzmat własnej
rzeczywistości, zdeterminowany kodem własnej kultury. Chroni przed zagubieniem
w kulturze masowej i anonimowej społeczności.