Scenariusz zajęć w terenie dla klas trzecich szkoły podstawowej

 

Celem zajęć jest poznanie zabytków i ciekawych miejsc własnej miejscowości poprzez samodzielne odkrywanie, poszukiwanie, działanie ucznia w terenie.

Zajęcia te można przeprowadzić zarówno z jedną klasą jak i w kilku klasach jednocześnie na zasadzie rywalizacji (konkursu), oceniając następnie wykonanie zadań i wyłaniając najlepszych.

Rola nauczyciela we wszystkich przypadkach sprowadza się do opieki nad uczniami, oraz wyjaśniania kwestii niezrozumiałych. Uczniowie otrzymują karty pracy, plany, przewodniki, instrukcje, dzielą się w razie potrzeby na podgrupy i wykonują zadania samodzielnie.

Kontynuacją  zajęć w terenie mogą być zajęcia w klasie polegające na opracowaniu zebranych materiałów w postaci folderu, mini – przewodnika, czy zorganizowaniu wystawy lub klasowej gazetki.

 

Tytuł: Wycieczka po moim mieście

 

Forma zajęć: wycieczka

 

Adresat : uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej

 

Treści:

Ø      zabytki, miejsca pamięci narodowej

Ø      krajobraz naturalny i kulturowy najbliższej okolicy

Ø      posługiwanie się mapą , kompasem, przewodnikiem

Ø      przeprowadzenie wywiadu

Ø      wzbudzanie szacunku dla przeszłości narodu, regionu

 

Osiągnięcia:

Uczeń :

Ø      zna najbliższe środowisko

Ø      wzmacnia więzi z kulturą, historią, przyrodą swego rodzinnego miasta

Ø      skutecznie komunikuje się z otoczeniem

Ø      uważnie obserwuje obiekty kulturowe, przyrodnicze, potrafi je opisać, dostrzec charakterystyczne elementy

Ø      jest wrażliwy na piękno i niepowtarzalność różnych miejsc w najbliższej okolicy

Ø      współpracuje w grupie

 

Metody i formy pracy: zajęcia w terenie: obserwacja, praktycznego działania, grupowa, indywidualna

 

Pomoce dydaktyczne:

przewodniki po mieście, plan miasta, karty pracy, kompas, ołówki, bloki rysunkowe, kartki, węgiel drzewny, taśmy miernicze, magnetofon, aparat fotograficzny

 

Przebieg zajęć:

 Uczniowie przed wyjściem ze szkoły otrzymują potrzebne pomoce. Nauczyciel zwraca uwagę na bezpieczeństwo w trakcie poruszania się po ulicach. Ustala  czas na wykonanie zadań (Przypuszczalnie od 4 – 5 godzin lekcyjnych). Uczniowie analizują mapę i miejsca do których muszą dotrzeć. Ustalają początek trasy i dojście do pierwszego przystanku.

 

 

Stacja 1:

Miejsce: „ Trzy Dęby”

Napisać jakie zdarzenia upamiętniają znajdujące się tu mogiły i pomniki. Przekalkować na kartkę herb Pszczyny, korę z pnia dębu, przepisać tekst z pomnika. Uczcić minutą ciszy pamięć po poległych.

Karta pracy 1

 

Stacja 2 :

Miejsce:  Kapliczka „Bądź Wola Twoja”.

Zmierzyć obwód podstawy kapliczki, Zapisać na karcie pracy ile obrazów dużych i małych znajduje się na kapliczce, jakie sceny i postacie są na obrazach, przeczytać z przewodnika legendę o kapliczce, zapisać na karcie pracy jakiego króla dotyczy legenda oraz kto wypowiedział słowa „ Bądź Wola Twoja”.

Karta pracy 2

 

Stacja 3

Muzeum Wnętrz Zabytkowych

Za pomocą kompasu określić kierunki budowli, ustalić jaki widok jest ze strony południowej, północnej, wschodniej, zachodniej. Wykonać szkice kamiennych postaci, lwów, wazonów na tarasie, innego ciekawego elementu zdobniczego.

Karta pracy 3

 

Stacja 4.

Skansen

Przeprowadzić wywiad z przewodnikiem w skansenie ,wykonać zdjęcia ciekawych obiektów.

Karta pracy 4

 

Stacja 5.

Muzeum Prasy Śląskiej

Wykonać na papierze czerpanym odbitkę

Zapytać o najstarszą gazetę znajdująca się w muzeum, zapisać godziny i dni kiedy muzeum jest czynne, napisać  co jeszcze mieści się w muzeum.

Karta pracy 5

 

Stacja 6

Rynek

Narysować plan rynku z uwzględnieniem obiektów charakterystycznych, wpisanie nazw ulic dochodzących do rynku, zapisać aktualną  godzinę z zegara na ratuszu, sprawdzić i zapisać co mieści się w ratuszu. Odszukać wskazany adres i napisać co się tam znajduje.  Na podstawie otrzymanych zdjęć kamienic odszukać je i napisać co mieści się obecnie na ich parterze

( zdjęcia przedstawiają:  kamienicę secesyjną z motywem roślinnym znajdującą się na końcu ul. Piastowskiej, oraz  Murzynka ).

Karta pracy 6

 

Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci oceniają, które zadanie podobało im się najbardziej, a następnie wracają do szkoły.

 

Ewaluacja

Dzieci indywidualnie wybierają zadanie, które podobało im się najbardziej i stawiają na odpowiedniej karcie pracy  uśmiechnięte buźki.

 

 

 

Karta Pracy 1

 

1.     Klasa ............................................................................

2.     Data i godzina ..............................................................

3.     Miejsce obserwacji ......................................................

 

4.     Jakie zdarzenia są tu upamiętnione? Napiszcie

a)......................................................................................

b)......................................................................................

c)......................................................................................

 

5.     Z pomnika powstańców przekalkujcie na kartkę, herb Pszczyny

 

6.     Przepiszcie tekst z  pomnika powstańców

......................................................................................

      ......................................................................................

 

7.     Przyłóżcie kartkę papieru do pnia dębu ( pozostałości po trzech dębach) i pokolorujcie węglem drzewnym. Zapiszcie na kartce datę, nazwę drzewa.

 

8.     Ilu  żołnierzy pochowanych jest w zbiorowej mogile?

.......................................................................................

 

9.     Uczcijcie minutą ciszy pamięć po poległych

 

 

 

Karta Pracy 2

 

1.     Klasa .................................................................................

2.     Data i godzina...................................................................

3.     Miejsce obserwacji ............................................................

 

4.     Przeczytajcie z przewodnika legendę związaną z tym miejscem

 

 

5.     Kto wypowiedział słowa „ Bądź wola Twoja?

............................................................................................

 

6.     Jaki nazywał się król , który jest bohaterem tej legendy?

............................................................................................

 

7.     Ile jest obrazów na kapliczce?

a)     dużych ....................................................

b)    małych ....................................................

c)     średnich ..................................................

 

8.     Jaka tematyka jest na obrazach, czy rozpoznajecie jakieś postacie, spróbujcie je nazwać?

............................................................................................

 

9.     Zmierzcie obwód podstawy kapliczki.

Podstawa wynosi................................................................

Karta Pracy 3

 

1.     Klasa................................................................................

2.     Data i godzina  ................................................................

3.     Miejsce obserwacji .........................................................

 

4.     Na podstawie definicji ocenić czy ta budowla jest zamkiem czy pałacem?

Ta budowla jest .................................., ponieważ ................................

...............................................................................................................

...............................................................................................................

 

5.     Za pomocą kompasu określcie kierunki budowli i napiszcie co widać

a)     od strony południowej ...................................................................

b)    zachodniej

     .......................................................................................

c)     wschodniej

     ......................................................................................

d)    północnej

     .......................................................................................

 

6.     Wykonajcie szkice: kamiennych strażników , lwów, wazonów na tarasie, innych elementów zdobniczych

 

Definicja zamku i pałacu (wg Leksykon PWN 1972)

Zamekwarowna budowla mieszkalna, głównie murowana, stanowiąca przeważnie zamknięty kompleks architektoniczny, złożony z murów obronnych z wieżami i basztami, budowli mieszkalnych i gospodarczych, często z fosą i mostem zwodzonym

 

Pałac –rezydencyjna budowla mieszkalna  pozbawiona cech obronnych

Karta Pracy 4

 

 

1.     Przeprowadźcie wywiad z przewodnikiem. Nagrajcie na taśmę magnetofonową lub zapiszcie odpowiedzi.

 

Ø     Ile obiektów znajduje się w skansenie?

 

....................................................................

Ø     Który obiekt jest najstarszy?

 

...................................................................

Ø     Ilu turystów rocznie odwiedza skansen?

 

...................................................................

Ø     Od którego roku skansen działa?

 

...................................................................

Ø     Co jest najcenniejszym obiektem w skansenie?

 

....................................................................

Ø     Jakie imprezy odbywają się w skansenie?

 

.....................................................................

 

2.     Wykonajcie zdjęcia ciekawych obiektów

 

Karta Pracy 5

 

1.     Klasa.......................................................................................

2.     Miejsce obserwacji ...............................................................

3.     Data , godzina........................................................................

 

4.     Na jakiej ulicy mieści się Muzeum Prasy Śląskiej?

..............................................................................................

 

5.     Zapiszcie kiedy można zwiedzać muzeum :

Dni tygodnia ......................................

Godziny otwarcia...............................

Cena biletów......................................

 

4.W muzeum wykonajcie odbitkę na papierze czerpanym

 

5. Jaki tytuł nosi najstarsza gazeta znajdująca się w muzeum, z którego jest roku?

    ........................................................................................................................

 

6.Jak nazywa się pomieszczenie w którym zgromadzono dawne instrumenty muzyczne?

............................................................................................................................

............................................................................................................................

 

Karta Pracy 6

 

1.     Klasa ..............................

2.     Miejsce obserwacji........................................

3.     Data , godzina ................................................

 

4.     Narysujcie plan rynku uwzględniając obiekty charakterystyczne, oraz nazwy ulic dochodzących do niego

 

5.     Odczytajcie i zapiszcie godzinę z zegara na ratuszu

      ...................................................................................

 

6.     Co mieści się w ratuszu? Sprawdźcie na tablicy informacyjnej i napiszcie.

....................................................................................

....................................................................................

....................................................................................

....................................................................................

 

7.     Sprawdźcie i napiszcie co znajduje się pod wskazanym adresem?

Brama Wybrańców 1 ...........................................................................

 

8.     Przejdźcie ulicą Piastowską i znajdźcie kamienice zamieszczone na zdjęciu.

Napiszcie co obecnie mieści się na parterze tych kamienic.

..................................................................................................................

 

Autorka: mgr Barbara Wiktorczyk