Scenariusz
zajęć w terenie dla klas trzecich szkoły podstawowej
Celem zajęć jest poznanie zabytków i ciekawych miejsc własnej miejscowości poprzez samodzielne odkrywanie, poszukiwanie, działanie ucznia w terenie.
Zajęcia te można przeprowadzić zarówno z jedną klasą jak i w kilku klasach jednocześnie na zasadzie rywalizacji (konkursu), oceniając następnie wykonanie zadań i wyłaniając najlepszych.
Rola nauczyciela we wszystkich przypadkach sprowadza się do opieki nad uczniami, oraz wyjaśniania kwestii niezrozumiałych. Uczniowie otrzymują karty pracy, plany, przewodniki, instrukcje, dzielą się w razie potrzeby na podgrupy i wykonują zadania samodzielnie.
Kontynuacją zajęć w terenie mogą być zajęcia w klasie polegające na opracowaniu zebranych materiałów w postaci folderu, mini – przewodnika, czy zorganizowaniu wystawy lub klasowej gazetki.
Tytuł: Wycieczka po moim mieście
Forma zajęć: wycieczka
Adresat : uczniowie klas trzecich szkoły podstawowej
Treści:
Ø zabytki, miejsca pamięci narodowej
Ø krajobraz naturalny i kulturowy najbliższej okolicy
Ø posługiwanie się mapą , kompasem, przewodnikiem
Ø przeprowadzenie wywiadu
Ø wzbudzanie szacunku dla przeszłości narodu, regionu
Osiągnięcia:
Uczeń :
Ø zna najbliższe środowisko
Ø wzmacnia więzi z kulturą, historią, przyrodą swego rodzinnego miasta
Ø skutecznie komunikuje się z otoczeniem
Ø uważnie obserwuje obiekty kulturowe, przyrodnicze, potrafi je opisać, dostrzec charakterystyczne elementy
Ø jest wrażliwy na piękno i niepowtarzalność różnych miejsc w najbliższej okolicy
Ø współpracuje w grupie
Metody i formy pracy: zajęcia w terenie: obserwacja, praktycznego działania, grupowa, indywidualna
Pomoce dydaktyczne:
przewodniki po mieście, plan miasta, karty pracy, kompas, ołówki, bloki rysunkowe, kartki, węgiel drzewny, taśmy miernicze, magnetofon, aparat fotograficzny
Przebieg
zajęć:
Uczniowie przed wyjściem ze szkoły otrzymują potrzebne pomoce. Nauczyciel zwraca uwagę na bezpieczeństwo w trakcie poruszania się po ulicach. Ustala czas na wykonanie zadań (Przypuszczalnie od 4 – 5 godzin lekcyjnych). Uczniowie analizują mapę i miejsca do których muszą dotrzeć. Ustalają początek trasy i dojście do pierwszego przystanku.
Stacja 1:
Miejsce: „ Trzy Dęby”
Napisać jakie zdarzenia upamiętniają znajdujące się tu mogiły i pomniki. Przekalkować na kartkę herb Pszczyny, korę z pnia dębu, przepisać tekst z pomnika. Uczcić minutą ciszy pamięć po poległych.
Stacja 2 :
Miejsce: Kapliczka „Bądź Wola Twoja”.
Zmierzyć obwód podstawy kapliczki, Zapisać na karcie pracy ile obrazów dużych i małych znajduje się na kapliczce, jakie sceny i postacie są na obrazach, przeczytać z przewodnika legendę o kapliczce, zapisać na karcie pracy jakiego króla dotyczy legenda oraz kto wypowiedział słowa „ Bądź Wola Twoja”.
Stacja 3
Za pomocą kompasu określić kierunki budowli, ustalić jaki widok jest ze strony południowej, północnej, wschodniej, zachodniej. Wykonać szkice kamiennych postaci, lwów, wazonów na tarasie, innego ciekawego elementu zdobniczego.
Karta pracy 3
Stacja 4.
Przeprowadzić wywiad z przewodnikiem w skansenie ,wykonać zdjęcia ciekawych obiektów.
Stacja 5.
Wykonać na papierze czerpanym odbitkę
Zapytać o najstarszą gazetę znajdująca się w muzeum, zapisać godziny i dni kiedy muzeum jest czynne, napisać co jeszcze mieści się w muzeum.
Karta pracy 5
Narysować plan rynku z uwzględnieniem obiektów charakterystycznych, wpisanie nazw ulic dochodzących do rynku, zapisać aktualną godzinę z zegara na ratuszu, sprawdzić i zapisać co mieści się w ratuszu. Odszukać wskazany adres i napisać co się tam znajduje. Na podstawie otrzymanych zdjęć kamienic odszukać je i napisać co mieści się obecnie na ich parterze
( zdjęcia przedstawiają: kamienicę secesyjną z motywem roślinnym znajdującą się na końcu ul. Piastowskiej, oraz Murzynka ).
Karta pracy 6
Po wykonaniu wszystkich zadań dzieci oceniają, które zadanie podobało im się najbardziej, a następnie wracają do szkoły.
Dzieci indywidualnie wybierają zadanie, które podobało im się najbardziej i stawiają na odpowiedniej karcie pracy uśmiechnięte buźki.
1.
Klasa
............................................................................
2.
Data
i godzina ..............................................................
3.
Miejsce
obserwacji ......................................................
4.
Jakie
zdarzenia są tu upamiętnione? Napiszcie
a)......................................................................................
b)......................................................................................
c)......................................................................................
5.
Z
pomnika powstańców przekalkujcie na kartkę, herb Pszczyny
6.
Przepiszcie
tekst z pomnika powstańców
......................................................................................
......................................................................................
7.
Przyłóżcie
kartkę papieru do pnia dębu ( pozostałości po trzech dębach) i pokolorujcie
węglem drzewnym. Zapiszcie na kartce datę, nazwę drzewa.
8.
Ilu żołnierzy pochowanych jest w zbiorowej
mogile?
.......................................................................................
9.
Uczcijcie
minutą ciszy pamięć po poległych
1.
Klasa
.................................................................................
2.
Data
i godzina...................................................................
3.
Miejsce
obserwacji ............................................................
4.
Przeczytajcie
z przewodnika legendę związaną z tym miejscem
5.
Kto
wypowiedział słowa „ Bądź wola Twoja?
............................................................................................
6.
Jaki
nazywał się król , który jest bohaterem tej legendy?
............................................................................................
7.
Ile
jest obrazów na kapliczce?
a)
dużych
....................................................
b)
małych
....................................................
c)
średnich
..................................................
8.
Jaka
tematyka jest na obrazach, czy rozpoznajecie jakieś postacie, spróbujcie je
nazwać?
............................................................................................
9.
Zmierzcie
obwód podstawy kapliczki.
Podstawa
wynosi................................................................
1.
Klasa................................................................................
2.
Data
i godzina
................................................................
3.
Miejsce
obserwacji .........................................................
4.
Na
podstawie definicji ocenić czy ta budowla jest zamkiem czy pałacem?
Ta budowla jest
.................................., ponieważ ................................
...............................................................................................................
...............................................................................................................
5.
Za
pomocą kompasu określcie kierunki budowli i napiszcie co widać
a)
od
strony południowej ...................................................................
b)
zachodniej
.......................................................................................
c)
wschodniej
......................................................................................
d)
północnej
.......................................................................................
6.
Wykonajcie
szkice: kamiennych strażników , lwów, wazonów na tarasie, innych elementów
zdobniczych
Definicja zamku i pałacu (wg Leksykon PWN 1972)
Zamek – warowna budowla
mieszkalna, głównie murowana, stanowiąca przeważnie zamknięty kompleks
architektoniczny, złożony z murów obronnych z wieżami i basztami, budowli
mieszkalnych i gospodarczych, często z fosą i mostem zwodzonym
Pałac –rezydencyjna
budowla mieszkalna pozbawiona cech
obronnych
1.
Przeprowadźcie
wywiad z przewodnikiem. Nagrajcie na taśmę magnetofonową lub zapiszcie
odpowiedzi.
Ø Ile obiektów znajduje się w
skansenie?
....................................................................
Ø Który obiekt jest
najstarszy?
...................................................................
Ø Ilu turystów rocznie
odwiedza skansen?
...................................................................
Ø Od którego roku skansen
działa?
...................................................................
Ø Co jest najcenniejszym
obiektem w skansenie?
....................................................................
Ø Jakie imprezy odbywają się w
skansenie?
.....................................................................
2.
Wykonajcie
zdjęcia ciekawych obiektów
1.
Klasa.......................................................................................
2.
Miejsce
obserwacji ...............................................................
3.
Data
,
godzina........................................................................
4.
Na
jakiej ulicy mieści się Muzeum Prasy Śląskiej?
..............................................................................................
5.
Zapiszcie
kiedy można zwiedzać muzeum :
Dni tygodnia
......................................
Godziny
otwarcia...............................
Cena
biletów......................................
4.W muzeum wykonajcie
odbitkę na papierze czerpanym
5. Jaki tytuł nosi najstarsza gazeta znajdująca
się w muzeum, z którego jest roku?
........................................................................................................................
6.Jak nazywa się pomieszczenie w którym
zgromadzono dawne instrumenty muzyczne?
............................................................................................................................
............................................................................................................................
1.
Klasa
..............................
2.
Miejsce
obserwacji........................................
3.
Data
, godzina ................................................
4.
Narysujcie
plan rynku uwzględniając obiekty charakterystyczne, oraz nazwy ulic
dochodzących do niego
5.
Odczytajcie
i zapiszcie godzinę z zegara na ratuszu
...................................................................................
6.
Co
mieści się w ratuszu? Sprawdźcie na tablicy informacyjnej i napiszcie.
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
....................................................................................
7.
Sprawdźcie
i napiszcie co znajduje się pod wskazanym adresem?
Brama Wybrańców 1
...........................................................................
8.
Przejdźcie
ulicą Piastowską i znajdźcie kamienice zamieszczone na zdjęciu.
Napiszcie co obecnie mieści
się na parterze tych kamienic.
..................................................................................................................
Autorka: mgr Barbara Wiktorczyk