Propozycje tematów wypracowań



związanych z MAŁĄ OJCZYZNĄ

 

Zajęcia edukacji regionalnej, wycieczki po „małej ojczyźnie, lekcje muzealne  mogą być  wstępem do ćwiczeń redakcyjnych oraz doskonalenia różnych aspektów sprawności językowej. Proponuję tematy wypracowań tzw. wolnych, związanych z przeżyciami i przemyśleniami ucznia oraz jego „małą ojczyzną”. Tematy te dają możliwość indywidualizowania, dostosowania do możliwości uczniów oraz uwarunkowań środowiska, a ponadto stwarzają okazję, by zorientować się w postawach uczniów wobec wartości regionalnych.

Opis:

1.   Ten zakątek mojej miejscowości urzekł mnie moim pięknem - opis krajobrazu

2.   Moja miejscowość w krzywym zwierciadle

3.   Widok z mojego okna

4.   Ulubione miejsce moich spacerów

5.   Moja miejscowość w jesiennej szacie - opis krajobrazu

Opowiadanie:

1.   Moja miejscowość za sto lat

2.   Na strychu w domu mojej babci -opowiadanie z elementami dialogu

3.   O czym szumią stare drzewa w mojej miejscowości?

4.   Stare przedmioty pamiętają niejedno - opowiadanie w narracji pierwszoosobowej

5.   Dziś na lekcji ożyją stare fotografie - opowiadanie historii przodków

6.   Jest takie miejsce na Ziemi... Tam chciałbym się zatrzymać podczas życiowej wędrówki - opowiadanie z elementami opisu

7.   „Chciałbym ten ślad ocalić od zapomnienia”. Zastosuj słowa K.I. Gałczyńskiego jako motto opowiadania z użyciem dialogu.

8.   Miałem niezwykły sen. Byłem ... księciem pszczyńskim. - opowiadanie twórcze

Różne formy wypowiedzi

1.   Najwspanialsza szkolna wycieczka - sprawozdanie

2.   Warto zwiedzić moją miejscowość! - list do kolegi

3.   Przyjedź do mojego miasta. Znajdziesz tu... - artykuł reklamowy do prasy

4.   Czy chciałbyś kontynuować tradycje rodzinne i wykonywać zawód jednego z Twoich rodziców? Dlaczego? - rozprawka

5.   „Ojczyzna to ziemia i groby. Narody, które tracą pamięć, tracą życie” - czy myślisz podobnie? - rozprawka

9.   Żyją jeszcze wśród nas bohaterowie lat wojny i okupacji... ‑ opowiadanie, wywiad

6.   Reportaż do prasy lokalnej z akcji „Sprzątanie świata” - reportaż

7.   Ja w roli przewodnika po moim mieście

8.   To warto zanotować w kronice mojej miejscowości

9.   Moja podróż wehikułem czasu do roku... (rodzinna miejscowość)

10.Jak rozumiesz słowa Tadeusza Różewicza: „na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki: dopiero później rośnie, krwawi, boli”?

11.Rozwiń myśl poety „Ta ziemia od innych droższa”

12.„Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczy główną” - spróbuj określić swój system wartości i norm moralnych

13.„Na żadnym zegarze nie znajdziesz wskazówek życia” - twierdzi S.J. Lec. Gdzie więc ich szukać? Jak robisz to ty?

14.Jakie refleksje budzą w Tobie słowa K.I. Gałczyńskiego: „...posłuchajmy, jak bije olbrzymie, zielone serce przyrody...”

15.Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa M. Konopnickiej: „Kochaj swój dom, twoich braci, dzieje i pieśni, i kwiaty tej ziemi...”

16.Rozwiń myśl: „Kraj lat dziecinnych, on zawsze zostanie wielki i święty...”