Propozycje tematów
wypracowań
związanych z MAŁĄ OJCZYZNĄ
Zajęcia edukacji
regionalnej, wycieczki po „małej ojczyźnie, lekcje muzealne mogą być
wstępem do ćwiczeń redakcyjnych oraz doskonalenia różnych aspektów
sprawności językowej. Proponuję tematy wypracowań tzw. wolnych, związanych z
przeżyciami i przemyśleniami ucznia oraz jego „małą ojczyzną”. Tematy te dają
możliwość indywidualizowania, dostosowania do możliwości uczniów oraz
uwarunkowań środowiska, a ponadto stwarzają okazję, by zorientować się w postawach
uczniów wobec wartości regionalnych.
Opis:
1.
Ten
zakątek mojej miejscowości urzekł mnie moim pięknem - opis krajobrazu
2.
Moja
miejscowość w krzywym zwierciadle
3.
Widok
z mojego okna
4.
Ulubione
miejsce moich spacerów
5.
Moja
miejscowość w jesiennej szacie - opis krajobrazu
Opowiadanie:
1.
Moja
miejscowość za sto lat
2.
Na
strychu w domu mojej babci -opowiadanie z elementami dialogu
3.
O
czym szumią stare drzewa w mojej miejscowości?
4.
Stare
przedmioty pamiętają niejedno - opowiadanie w narracji pierwszoosobowej
5.
Dziś
na lekcji ożyją stare fotografie - opowiadanie historii przodków
6.
Jest
takie miejsce na Ziemi... Tam chciałbym się zatrzymać podczas życiowej wędrówki
- opowiadanie z elementami opisu
7.
„Chciałbym
ten ślad ocalić od zapomnienia”. Zastosuj słowa K.I. Gałczyńskiego jako motto
opowiadania z użyciem dialogu.
8.
Miałem
niezwykły sen. Byłem ... księciem pszczyńskim. - opowiadanie twórcze
1.
Najwspanialsza
szkolna wycieczka - sprawozdanie
2.
Warto
zwiedzić moją miejscowość! - list do kolegi
3.
Przyjedź
do mojego miasta. Znajdziesz tu... - artykuł reklamowy do prasy
4.
Czy
chciałbyś kontynuować tradycje rodzinne i wykonywać zawód jednego z Twoich
rodziców? Dlaczego? - rozprawka
5.
„Ojczyzna
to ziemia i groby. Narody, które tracą pamięć, tracą życie” - czy myślisz podobnie?
- rozprawka
9.
Żyją
jeszcze wśród nas bohaterowie lat wojny i okupacji... ‑ opowiadanie,
wywiad
6.
Reportaż
do prasy lokalnej z akcji „Sprzątanie świata” - reportaż
7.
Ja
w roli przewodnika po moim mieście
8.
To
warto zanotować w kronice mojej miejscowości
9.
Moja
podróż wehikułem czasu do roku... (rodzinna miejscowość)
10.Jak rozumiesz słowa Tadeusza
Różewicza: „na początku ojczyzna jest blisko, na wyciągnięcie ręki: dopiero
później rośnie, krwawi, boli”?
11.Rozwiń myśl poety „Ta ziemia
od innych droższa”
12.„Pytasz, co w moim życiu z
wszystkich rzeczy główną” - spróbuj określić swój system wartości i norm
moralnych
13.„Na żadnym zegarze nie
znajdziesz wskazówek życia” - twierdzi S.J. Lec. Gdzie więc ich szukać? Jak
robisz to ty?
14.Jakie refleksje budzą w
Tobie słowa K.I. Gałczyńskiego: „...posłuchajmy, jak bije olbrzymie, zielone
serce przyrody...”
15.Wyjaśnij, jak rozumiesz
słowa M. Konopnickiej: „Kochaj swój dom, twoich braci, dzieje i pieśni, i
kwiaty tej ziemi...”
16.Rozwiń myśl: „Kraj lat dziecinnych, on zawsze zostanie wielki i
święty...”