SCENARIUSZ ZAJĘĆ
GRUPA:
6-latki
TEMAT
KOMPLEKSOWY: „Pszczyna – moje miasto”
TEMAT DNIA: „ W domu moich pradziadków” – wycieczka do skansenu
„Zagroda Wsi Pszczyńskiej”
CELE OGÓLNE:
-
nabywanie
wiedz dotyczącej regionu i jego historii: legendy, zabytki, herb
-
kształtowanie
świadomości, że przechowywanie pamiątek, tradycji rodzinnych to sposób na
zachowanie tradycji regionu
-
wzbogacanie
słownictwa i uściślanie pojęć związanych z bezpośrednim poznawaniem dawnej,
ludowej architektury śląska
-
rozbudzanie
zainteresowania ludowymi zabawami, tańcami
-
wdrażanie
do umiejętności montowania zabawek przeznaczonych do składania, sklejania.
CELE
OPERACYJNE – dziecko:
-
rozpoznaje
swoją miejscowość na fotografiach, ilustracjach
-
rozumie
pojęcia: skansen, muzeum, eksponat
-
układa
z puzzli herb miasta Pszczyny
-
zna
etymologię niektórych nazw gwarowych związanych z najbliższym jego otoczeniem
-
zna
podstawowe kroki i figury do tańca „Kozierajka”
-
wykonuje
modele zabawek ludowych
METODY:
-
oglądowa
-
słowna
-
czynnego
działania
FORMY
PRACY:
-
z
całą grupą
-
w
zespołach
-
indywidualna
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE:
-
koperty
z fotografiami, pocztówkami
-
puzzle
z herbem miasta
-
stary
album ze zdjęciami
-
ilustracje
strojów ludowych: śląski, krakowski, łowicki
-
płyta
CD „Śląskie śpiewanie” V Przegląd Piosenki Dziecięcej
-
zeszyty
ze szkicami starej chałupy, ołówki
PRZEBIEG
ZAJĘCIA:
1.
Dzieci
otrzymują koperty z widokówkami, fotografiami, ilustracjami – wyodrębnienie
tych, które przedstawiają fragmenty miejscowości, zabytki, obiekty.
2.
Wspólne
wykonywanie gazetki „Moje miasto” – dzieci przypinają na tablicy wybrane przez
siebie widokówki, fotografie opowiadając co przedstawiają. Wprowadzenie pojęć:
skansen, muzeum, eksponat.
3.
Przedstawienie
faktów historycznych związanych z regionem, krótka legenda, symbolika herbu
miasta.
4.
Zabawa
taneczna „Kozierajka”.
5.
Praca
indywidualna – układanie puzzli z herbem miasta.
6.
Dzieci
słuchają wiersza Jadwigi Jałowiec pt. „Album”
Album – najmilsza księga domowa
w której czas bezpiecznie się schował
Wskazówki zegarów ciągle idą, ciągle szepczą:
Tik-tak tik-tak
A ciotunia w albumie ma stale pięć lat
Pradziadka nie pamiętasz, a on na dziwnym rowerze
o, tu
jedzie...
Tu dziadunio.
Babki z piasku lepić potrafił?
A tu
kto?
Tato ze smoczkiem, mama z loczkiem...
- Jacyś tacy ...nieznani, a bliscy
Uśmiechają się z pożółkłych fotografii.
Wiersz ilustrujemy starymi fotografiami
z albumu.
7.
Rozmowa
„Jak ubierała się prababcia, pradziadek?” – prezentacja śląskiego stroju
ludowego
8.
WYCIECZKA
DO SKANSENU – „W domu moich pradziadków”
Dzieci zabierają ze sobą ołówki.
a)
zwiedzanie
skansenu
b)
wprowadzenie
nazw regionalnych sprzętu domowego
c)
dzieci
otrzymują zeszyty ze szkicem starej chałupy – uzupełniają szkic o brakujące
elementy (dach, okna, komin)
9.
Wystawa
prac na terenie skansenu, na wrotach starej szopy z Frydka – wspólna ocena
rysunków.
10. Powrót do przedszkola.
11. Praca w grupach – wykonanie
zabawek ludowych z przygotowanych szablonów (zaginanie, klejenie, ozdabianie)
12. Prezentacja wykonanych prac
w kąciku regionalnym „Zabawki i sprzęty domowe pradziadka”
W
całokształcie pracy dydaktycznej realizacja opracowanego programu autorskiego z
zakresu edukacji regionalnej uwzględniającej:
I.
Tożsamość
rodzinna, regionalna
II.
Zwyczaje,
obrzędy i obyczaje kultywowane w moim domu i w moim regionie
III. Tradycyjna kultura ludowa
IV.Trwałość dziedzictwa kulturowego Pszczyny
V.
Twórczość
i aktywność artystyczna
Aby
określić kompetencje kończące edukację regionalną planują konkurs regionalny
„Pszczyna – moje miasto”.
Cele
konkursu:
-
wywołać
u dzieci zainteresowanie swoim miastem, jej historia, aktualnym stanem,
perspektywami rozwoju
-
poznanie
tradycji, języka, mieszkańców
-
rozbudzić
u dzieci tożsamość regionalną, rodzinną
-
poznać
tradycyjną kulturę ludową.
PRZEBIEG:
I ETAP – Konkurs plastyczny
II ETAP – Spacer po mieście
III ETAP – Moja dzielnica
ZAKOŃCZENIE:
Wspólny poczęstunek, wręczenie dyplomów
i nagród.