TYTUŁ: Kto to jest paleontolog?
FORMA: Zajęcia terenowe podczas wycieczki do ZOO
ADRESAT: Klasa I (koniec roku szkolnego), klasa II
TREŚCI:
- poznanie 7 gatunków dinozaurów;
- poznanie cech
charakterystycznych dla danych gatunków;
- poznanie pojęcia „paleontolog”, oraz nazwisk sławnych
polskich paleontologów;
- dokonywanie pomiarów długości, czasu;
- dokonywanie prostych obliczeń;
- czytanie ze zrozumieniem krótkich informacji o
dinozaurach;
- wyszukiwanie na mapie Mongolii i pustyni Gobi;
OSIĄGNIĘCIA:
- uczeń potrafi wymienić nazwy kilku dinozaurów, których makiety znajdują się w chorzowskim ZOO;
- uczeń wyjaśni pojęcie paleontologa;
- uczeń potrafi dokonać pomiarów czasowych oraz długości;
- uczeń rysuje dinozaura i potrafi go nazwać, podać kilka cech charakterystycznych;
METODY:
- Podająca - przekazywanie gotowej wiedzy, objaśnienia,
- Operatywna - organizacja działania,
- Czynna - praktyczne działanie.
FORMY:
- praca z całą klasą,
- praca grupowa,
- praca indywidualna.
POMOCE: miarki, stopery, ilustracje dinozaurów z nazwami, opisami i zadaniami dla każdej z grup w kopertach, emblematy dla poszczególnych grup, globus, encyklopedia kieszonkowa, ołówki, kredki.
PRZEBIEG:
1. Podczas wycieczki do ZOO, nauczyciel nie informuje uczniów o tym, że będą oglądali Kotlinę Dinozaurów. Przed wejściem do kotliny gromadzi całą klasę na przerwę i rozpoczyna z nimi rozmowę.
2. Rozdaje uczniom po jednej literze (P A L E O N T O L O G, P A L E O N T O L O G I A, G O B I, M O N G O L I A) uczniowie rozwiązując zadania matematyczne i układając wyniki matematyczne rosnąco lub malejąco tworzą wyrazy i zastanawiają się nad znaczeniem tych wyrazów.
3. Nauczyciel wyjaśnia nowe pojęcia z pomocą encyklopedii kieszonkowej, wskazuje na mapie bądź globusie pustynię Gobi i Mongolię. Zaprasza wszystkich na wyprawę paleontologiczną na pustynię Gobi.
4. Uczniowie dzielą się na 4-osobowe grupy w trakcie zabawy ruchowej. Każdej grupie nadana jest nazwa – imię i nazwisko sławnego polskiego paleontologa: Zofia Bielan – Jaworowska, Andrzej Sulimski, Ewa Roniewicz, Halszka Osmólska. Każda grupa otrzymuje zestaw narzędzi potrzebnych do badań nad dinozaurami (stoper, miara, koperty z zadaniami i kartkami, ołówki, kredki)
5. Nauczyciel wprowadza grupy do Kotliny Dinozaurów, daje całej klasie kilka minut na obejrzenie kotliny i sygnałem gwizdka przywołuje wszystkie grupy do siebie.
6. Nauczyciel rozdaje koperty z poszczególnymi zadaniami grupom. Grupa po zaliczeniu wszystkich zadań pokazuje efekty pracy nauczycielowi.
7.
Uczniowie ilustrują wybranego dinozaura, wpisują jego
nazwę oraz informacje, które zapamiętali.
EWALUACJA:
Uczniowie rysują
kredkami lub ołówkiem dinozaura, który zrobił na nich największe wrażenie i
podpisują go. W szkole wykonują gazetkę WYPRAWA
PALEONTOLOGICZNA KLASY PIERWSZEJ NA PUSTYNIĘ GOBI. Umieszczają na niej
wykonane rysunki oraz informacje o dinozaurach z Kotliny Dinozaurów w
chorzowskim ZOO.
KARTY PRACY