TYTUŁ: Kto to jest paleontolog?

 

FORMA: Zajęcia terenowe podczas wycieczki do ZOO

 

ADRESAT: Klasa I (koniec roku szkolnego), klasa II

 

TREŚCI:

- poznanie 7 gatunków dinozaurów;

- poznanie cech charakterystycznych dla danych gatunków;

- poznanie pojęcia „paleontolog”, oraz nazwisk sławnych polskich paleontologów;

- dokonywanie pomiarów długości, czasu;

- dokonywanie prostych obliczeń;

- czytanie ze zrozumieniem krótkich informacji o dinozaurach;

- wyszukiwanie na mapie Mongolii i pustyni Gobi;

 

OSIĄGNIĘCIA:

- uczeń potrafi wymienić nazwy kilku dinozaurów, których makiety znajdują się w chorzowskim ZOO;

- uczeń wyjaśni pojęcie paleontologa;

- uczeń potrafi dokonać pomiarów czasowych oraz długości;

- uczeń rysuje dinozaura i potrafi go nazwać, podać kilka cech charakterystycznych;

 

METODY:

- Podająca - przekazywanie gotowej wiedzy, objaśnienia,

- Operatywna - organizacja działania,

- Czynna - praktyczne działanie.

 

FORMY:

- praca z całą klasą,

- praca grupowa,

- praca indywidualna.

 

POMOCE: miarki, stopery, ilustracje dinozaurów z nazwami, opisami i zadaniami dla każdej z grup w kopertach, emblematy dla poszczególnych grup, globus, encyklopedia kieszonkowa, ołówki, kredki.

 

PRZEBIEG:

1.      Podczas wycieczki do ZOO, nauczyciel nie informuje uczniów o tym, że będą oglądali Kotlinę Dinozaurów. Przed wejściem do kotliny gromadzi całą klasę na przerwę i rozpoczyna z nimi rozmowę.

2.      Rozdaje uczniom po jednej literze (P A L E O N T O L O G, P A L E O N T O L O G I A, G O B I, M O N G O L I A) uczniowie rozwiązując zadania matematyczne i układając wyniki matematyczne rosnąco lub malejąco tworzą wyrazy i zastanawiają się nad znaczeniem tych wyrazów.

3.      Nauczyciel wyjaśnia nowe pojęcia z pomocą encyklopedii kieszonkowej, wskazuje na mapie bądź globusie pustynię Gobi i Mongolię. Zaprasza wszystkich na wyprawę paleontologiczną na pustynię Gobi.

4.      Uczniowie dzielą się na 4-osobowe grupy w trakcie zabawy ruchowej. Każdej grupie nadana jest nazwa – imię i nazwisko sławnego polskiego paleontologa: Zofia Bielan – Jaworowska, Andrzej Sulimski, Ewa Roniewicz, Halszka Osmólska. Każda grupa otrzymuje zestaw narzędzi potrzebnych do badań nad dinozaurami (stoper, miara, koperty z zadaniami i kartkami, ołówki, kredki)

5.      Nauczyciel wprowadza grupy do Kotliny Dinozaurów, daje całej klasie kilka minut na obejrzenie kotliny i sygnałem gwizdka przywołuje wszystkie grupy do siebie.

6.       Nauczyciel rozdaje koperty z poszczególnymi zadaniami grupom. Grupa po zaliczeniu wszystkich zadań pokazuje efekty pracy nauczycielowi.

7.      Uczniowie ilustrują wybranego dinozaura, wpisują jego nazwę oraz informacje, które zapamiętali.

 

EWALUACJA:

 

Uczniowie rysują kredkami lub ołówkiem dinozaura, który zrobił na nich największe wrażenie i podpisują go. W szkole wykonują gazetkę WYPRAWA PALEONTOLOGICZNA KLASY PIERWSZEJ NA PUSTYNIĘ GOBI. Umieszczają na niej wykonane rysunki oraz informacje o dinozaurach z Kotliny Dinozaurów w chorzowskim ZOO.

KARTY PRACY

 

NAZWA

WYGLĄD

OPIS

ZADANIE DO WYKONANIA

NOTATKI, POMIARY

GALIMIM

 

 

Dinozaur osiągający około 6 metrów wysokości, był jednym z najszybszych dinozaurów, potrafił biec z prędkością 50 – 80 kilometrów/ godzinę, czyli jak samochód. Żywił się owadami, liśćmi i owocami. Miał krótki tułów, bezzębny dziób, łapy z trzema palcami. Biegał na dwóch łapach a jego łacińska nazwa znaczy „naśladowca kury”.

 

 

Odszukaj w kotlinie wszystkie galimimy. Sprawdź czy zgadza się opis tego dinozaura. Ustal w grupie trasę biegu, tak by ominąć wszystkie dinozaury tego gatunku. Każdy z grupy będzie starał się w jak najszybszym czasie pokonać tę trasę. Pozostali będą mierzyć i zapisywać pomiary na karcie.

 

NEMEGTOZAUR

Czworonożny roślinożerca z płaską głową. Osiągał około 12 metrów długości. Jego nazwa oznacza „jaszczur z kotliny”.

 

Odszukajcie w kotlinie wszystkie nemegtozaury. Za pomocą miary podajcie obwody nóg wszystkich przedstawicieli tego gatunku. Nie pomylcie nemegtozaurazaurolofem, który ma krótkie kończyny przednie.

 

 

 

 

 

SAICHANIA

How Saichania may have looked

Saichania oznacza „piękna”. Osiągała około 7 m długości. Był to roślinożerny dinozaur. Miała kolczasty pancerz i kostną maczugę na końcu ogona.

 

 

 

 

Odszukajcie w kotlinie wszystkie saichanie. Policzcie ilość kolców na pancerzu. Zapiszcie wasze obliczenia.

 

 

 

 

 

PROTOCERATOPS


Protoceratops oznacza "pierwsza rogata twarz" Miał od 1,8 do 2,5 metra długości. Ważył 180 kg. Roślinożerny dinozaur. Wokół szyi miał mały, kostny kołnierz. Mięśnie szczęk były duże i silne, pomagające odcinać zakrzywionym dziobem twarde części roślin. Miał ciężkie, pękate ciało i długi, gruby ogon. Mógł całkiem szybko biegać na swoich czterech mocnych nogach. Znosił jaja. W jednym gnieździe znajdowało się ok. 30 jaj.

 

Policzcie ile proceratopsów znajduje się w dolinie. Podajcie długość najmniejszego z nich. Ułóżcie puzzle.

 

ZAUROLOF

 

 

Nazwa zaurolof oznacza "jaszczurzy grzebień" Osiągał rozmiary: 9-12 metrów długości. Roślinożerny dinozaur. Poruszał się głównie na wszystkich czterech kończynach. Z tyłu głowy sterczał mu krótki kostny grzebień, który służył do wydawania głośnych dźwięków.

 

Spróbujcie razem w grupie wymyślić dźwięk, jaki wydawały zaurolofy. Zaprezentujcie go.

 

TARBOZAUR

 

Tarbozaur czyli „jaszczur budzący trwogę”. Rozmiary: 7-12 m długości
Waga: 3-5 ton. Mięsożerny dinozaur,
zagrażał wszystkim zwierzętom. Miał wielką głowę z potężnymi szczękami, potężne tylne kończyny i króciutkie „ręce”, zakończone dwoma palcami z pazurami.

 

 

W kotlinie tarbozaur walczy z jednym z roślinożernych dinozaurów. Spróbujcie ustalić jak nazywa się ten dinozaur. Korzystajcie z informacji zawartych w kopertach. Zapiszcie nazwę tego dinozaura.

 

PRENOCEPHALE

Prenocephale prenes

Dinozaur grubogłowy o silnie wysklepionej czaszce, roślinożerny, długość ok. 3 metrów. Poruszał się na tylnich kończynach. Zjadał liście i owoce, pomagając sobie ostrymi, przednimi zębami. Miał dużą, solidną głowę i dobrze rozwinięty zmysł węchu.

 

Zabawcie się i spróbujcie za pomocą węchu odgadnąć nazwy owoców.